Godnattmössan



Mammans godnattmössa är klar nu (och mamman och storasyster kan nästan vara lite "likisar" - se inlägget här under)
Ja, det där med att den heter godnattmössa betyder inte att man ska sova med den, tvärt om!
Den heter så för att den kommit till för att mamman inte ska somna när hon håller storasyster och lillebror sällskap när de ska sova (Jag stickar - alltså är jag vaken...) för det är så väldigt lätt hänt att själv nicka till när man ligger mellan två slumrande barn! ♥

En rektangel som sytts ihop till en tub och sedan tagits ihop i toppen.
Slätstickad i garnet cocoon från Löve garn på stickor nr 9.
Simpel i både teknik och modell, men enkelheten har ett värde i sig och är faktiskt ett måste i fall som detta då den här mössan, så när som på de två sista varven, på- och avmaskning och montering har den stickats på kvällstid i halvmörker...

Som en liten extra detalj så fick mössan en avslutande knapp mitt på toppen!



(Åter igen tack till lillebror som modellade!)

Kommentarer
Postat av: Teresa

Vacker formulering - jag stickar, alltså är jag vaken - lite som Descartes "jag tänker, alltså finns jag"...

2009-03-18 @ 09:43:11
URL: http://bohusstickan.blogspot.com
Postat av: HomeRiver

Vad härligt att du har fastnat för stickningen! Det passar bra i en mängd situationer - på tåget, framför tv:n, när man nattar barn förstås osv. Däremot inte i kombination med en ettåring...



Passa på med de härliga Åre-mössorna, för strax är det dags för sommarmössor!

2009-03-18 @ 15:59:42
URL: http://homeriver.blogg.se/
Postat av: Ekorren

Jag är helt kär i färgerna. Underbar mössa, och den ser mycket mer avancerad ut än vad det låter som på beskrivningen. Hrm, borde kanske plocka fram mina stickor igen? Visserligen håller det ju på att bli vår, men om jag börjar småfnula på det nu kanske jag kan vara klar med en mössa eller två till hösten/nästa vinter?

2009-03-21 @ 06:34:35
URL: http://craftsasmeditation.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0