One big ball of yarn...


Det där med dansande råttor på borden när katten är borta är passé.
I går kväll var det mamman som nystade garn i köket medans barnen tittade på barnprogram!

Köpte en 220g(!) härva tvåtrådigt evilla-ullgarn vid besöket hos Marias garn.
Snyggt skiftande i olika röda toner, inte helt olik Körsbärskoftan faktiskt.

Att härvan var så pass stor passar helt perfekt då det är en STOR sjal jag vill ha.
En sån som verkligen går att svepa in sig i.
Insåg dock under nystandes gång hur STORT ett 220g nystan blir!
Ok, hade det varit frågan om ett ihåligt, fluffigt köpesnystan, visst.
Men nu är det frågan om ett tämligen kompakt, handnystat nystan...
Nystanet känns ju nästan som en handboll!?

Funderar dock lite på vilken modell det ska få bli på sjalen?
V-formad vill jag ha den, så mycket vet jag.

Lite sugen är jag allt på något snyggt, lite spetsstickat så där.
Dödergök har ju stickat vackra Ishbel-sjalar med tjusiga böjda snibbar.
Sen finns ju de där stiliga Revontuli-sjalarna, och Sillen har jag sett har stickat en  Swallowtail-sjal som ju blev väldigt fin med de där virkade plupparna längs kanten... bara för att nämna några!

Men frågan är om jag kommer att lyckas ro i land ett sånt projekt?
Ja, om jag lyckas med det inom rimlig tid utan att ha svurit allt för många eder och förbannelser?

Eller ska det kanske få bli en av mina vanliga V-sjalar?
Då vet jag ju att jag inom en överskådlig framtid faktiskt kommer att sitta med en varm sjal över axlarna och inte med en trasslig garnhärva och alldeles för många gråa hår...

Frågan är då om det får bli en rakt igenom rätstickad sjal, eller om jag ska slänga mig med lite hålvarv och slätstickat också?
Kanske jag ska göra hålen längs mittlinjen lite mindre denna gången? Eller klura på om det går att få till så där snygga svängda snibbar som på Ishbel-sjalarna?

Metamorphosis-mamman klurar vidare....


About 220 gram of yarn makes one big ball of yarn!
My plan is to turn all this red evilla wool yarn into a quite big and very cosy shawl...
I just don´t know yet what kind of shawl?


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag älskar det där garnet. Jag stickade en rätstickad trekantssjal med en enkel spetskant runt och den har jag haft mycket glädje av. Lycka till med det du bestämmer dig för.

Maria utan blogg

2009-11-10 @ 22:40:14
Postat av: Clara

Klart du ska sticka spets! Ravontuli har jag aldrig stickat, men både Ishbel och swallowtail är mina favoriter, och bägge är lättstickade (Ishbel har dessutom ett väldigt trevligt och välgjort mönster att följa). De svängda snibbarna får man till genom att öka på varje varv i kanterna, istället för varannat. Lycka till!

2009-11-24 @ 22:46:49
URL: http://clarastickar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0