En flätnål kanske?



Bra idéer är till för att dela med sig av tycker jag!
Inne hos Tålamodspåsen fick jag se hur hon hade använt sig av en stor stoppnål  som en slags rese-flätsticka.

Det lät fasligt spännande tyckte jag!
Och fasligt passande då ett av mina "ta med mig" projekt är en sjal med en fläta mitt på och den där rackars flätstickan aldrig håller sig kvar där den ska...

Hur gick det då?
Jo, jag tog den tjockare av mina stoppnålar och ett halsbandshänge (för fastsättningen) och fäste dem på en bit band.

Det är onekligen bekvämare att sticka med en vanliga flätsticka jämfört med "flät-nålen". Min relativt tunna och väldigt halkiga nål tillsammans med maskor som i övrigt stickas på 5½ mm stickor gjorde att det gärna gled väldigt mycket, men samtidigt är ju detta att faktiskt veta var man har den väldigt mycket värt!

Kontentan skulle väl i så fall vara att om jag ska sticka något med mycket flätstickning så kommer jag nog även fortsättningsvis att ta med en flätsticka (om jag inte lyckas komma över en riktigt tjock stoppnål) men när jag stickar saker med lite flätstickning bara, som min sjal här som blir allt mer slätstickning och bara en liten fläta, då stickar jag gärna med en "flät-nål", framför allt om den har livlina på sig så att jag vet var den är!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Visst finns det trix att klara sig utan flätnål? Har för mig att jag provat någon variant på en sjal någon gång för länge sen. Kanske ute och cyklar jag :)

2010-02-26 @ 00:07:47
URL: http://trollmorsan.blogspot.com
Postat av: Medea

Jag brukar använda en bit av en grillpinne i trä som flätsticka. Perfekt storlek om man bryter av den och filar lite på det vassa. Och det är ingen risk att den glider ur! En trästoppnål borde vara det ultimata resetricket.

Ha en skön dag

2010-03-05 @ 07:53:07
URL: http://medeashem.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0