Att blogga eller inte blogga...



Har funderat lite på sista tiden kring bloggande och blogg-läsande.
Varför man läser bloggar och bloggar själv.
Hur detta påverkar vad man prioriterar i sitt bloggande.
Vad man värderar vad som är viktigt.

Är jag ute på jakt efter läsare för att kunna tjäna pengar på min blogg?
Vill jag provocera och skapa debatt?
Vill jag informera och bidra till folkbildningen?

Själv gillar jag att läsa bloggar som ger mig inspiration!

Vackra bilder.
Roliga idéer.
Tankvärda ord.
Lite tips och trix.
Lite vardag.
Lite flärd.

Detta är också saker som jag försöker ta in när jag själv bloggar.
(ja, så mycket flärd blir det väl kanske inte i och för sig...)
Samtidigt som jag försöker att prioritera detta innebär det också att andra saker får stå tillbaka.

I mitt fall är det stavningen.
Jag stavar stundtals som en kratta och ser ofta inte mina egna felslag.
Hade jag utgett detta för att vara en litterär blogg hade jag kanske orkat gå tillbaka för att korrigera.
Nu väljer jag att istället sticka några maskor till.
Fota lite.
Klura på några nya idéer.

Jag hoppas att jag, mina stavfel till trots lyckas med det som är mitt mål.
Att kunna bidra med lite inspiration i cyberrymden!




Jag undrar nu, vilken typ av bloggar tycker du om att läsa?
Vad gjorde att du läste det här inlägget?

Om du själv bloggar, vad är ditt syfte och mål med det?


(Jag hoppas du har lust att dela med dig för jag skulle så gärna vilja veta!)

Kommentarer
Postat av: Tessan

Intressanta funderingar. Eftersom jag själv har en syblogg så bloggar jag främst för att dokumentera för mig själv men också för att få feed-back och inspiration från andra.

2010-02-18 @ 06:33:18
URL: http://www.krokkofin.blogspot.com
Postat av: med nål och tråd

Hmm, jag gillar praktiskt taget samma som du. Jag söker vackra bilder att vila ögonen på för att drömma sig bort en stund. Och det får gärna vara några rader till bilderna också, vardagsreflektioner. Förutom inspiration tycker jag det är roligt att surfa runt och lämna kommentarer när jag hittar något som jag tycker om. Delad glädje är dubbel glädje!



Och det är nog samma sak jag hoppas att mina besökare ska tycka om mig, att få inspiration och glädje även om jag kanske inte klämmer ur mig kloka kommentarer dagligdags ;) Sen är ju inte ego-boosten att förringa, jag blir så glad av varenda kommentar jag får.



Jag gillar din blogg starkt, den är fin på ett vardagligt sätt, det uppskattar jag ska du veta.



Nu ska jag surfa vidare på några bloggar innan jag ska rätta mitt exjobb (som aldrig verkar bli färdigt).

Hoppas du får en fin dag!

2010-02-18 @ 09:38:17
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Fale Artut

Jag hamnade hos Dig eftersom jag gillar form och färg, och filosoferande! Jag läser alla möjliga sorters bloggar... Med hantverk och handarbete, vackra foton, trädgård, för att få inspiration och tips. Ibland kan man utbyta stora meningar och insikter på en liten blogg. Jag hittade många tips och många att fråga om råd när jag skulle börja spinna. Det var då jag började blogga, efter ett tips från en annan bloggerska. Jag gillar ju att skriva, spinna, sticka, och filosofera, fota, föda, dvs mat, och då ger det ena det andra.

Syftet är mest egoistiskt! Jag gillar att skriva, det är bra för själen! Målet är att fortsätta med det, så länge jag tycker att det är bra.

Som bonus får jag ofta inspiration hos andra, och många trevliga kommentarer! Då kan jag känna att jag har tillfört något till någon annan, och det gillar jag.

2010-02-18 @ 19:03:04
URL: http://faleartut.blogspot.com
Postat av: Blondie

Jag har precis startat min blogg. Anledningen till det är att jag vill dela med mig av vad jag gör och har gjort när det gäller mina saker. Jag skulle vilja yttra mig igenom att kalla det konst. Eller konsthantverk?



Jag gillar din blogg och kikar in nästan varje dag.

2010-02-18 @ 20:33:15
URL: http://myquote.blogg.se/
Postat av: HomeRiver

Jag skriver för att jag vill skriva. Kan inte låta bli att skriva. Jag har alltid skrivit någon sorts dagbok, på nätet eller ej. Det är också bra att kunna gå tillbaks och titta och komma ihåg. Bra för egot också, att se hur mycket jag gjort och läst... Om det är någon annan som tycker om att titta och läsa i min blogg blir jag glad. Ännu gladare blir jag för kommentarer. Andras bloggar läser jag antingen för att det är vänners bloggar, vänner som jag lär känna mer och på ett annat vis genom bloggen. Eller okända personers bloggar framför allt för att se foton som inspirerar mig. Jag tittar mer än att jag läser. Och inspirerad blir jag! Metamorphosis, din blogg är fin och ger mycket, så jag hoppas att du fortsätter att ge oss besökare fler fina stunder framöver!

2010-02-20 @ 09:45:46
URL: http://homeriver.blogg.se/
Postat av: MagganF

Bloggandet för mig är som en slags dagbok. Det slog mig när jag satt och läste en massa bloggar att "ja men jag då" Jag vill också uttrycka mig.

När jag välbörjat fann jag att de tär ett väldigt bra sätt att lägga saker och tankar ifrån sig.

De bloggar jag läser är både sådana som berättar om saker som är gjorda men också de som är lite filosofiksa.

2010-02-20 @ 09:51:42
URL: http://magganmagi1.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Din blogg var en av de allra första sömnads/textilbloggarna som jag började följa och jag har inte tröttnat! Har aldrig märkt av dina stavfel, men det är nog för att innehållet är så intressant att de ev. felen kommer i skymundan!



Jag läser mest inspirationsbloggar, vill ha inspirationskickar! Det ena leder till det andra, ett par stickade vantar kan ge mig uppslag till ett nytt mönster till min keramik. Ironiska bloggar ger mig inte mycket. Jag läser egentligen bara "snälla" bloggar, inga som direkt provocerar, det är jag heller inte intresserad av. Jag vill ha välskrivna texter och vackra foton, eller åtminstone helt ok foton. Det måste vara foton. Bara text tröttar ut mig, men det är kanske för att jag gillar former så mycket som jag vill ha fotona.



Med min egen blogg vill jag inspirera. Jag vill berätta historier och jag vill visa vackra saker. Tråkigare grejer i mitt liv lämnar jag för det mesta utanför min blogg, tycker inte att det har något med inspirationen att göra. Jag är så väldigt glad att jag hittat alla er som virkar, stickar, broderar och syr, inpirationen är ju oändlig!

2010-02-22 @ 12:56:59
URL: http://www.ulrikaolsson.blogspot.com
Postat av: Maria

Bloggandet fungerar både som en motor för mig. Jag får saker gjort när jag har "någon" att visa för. och eftersom jag har företag så fungerar det också som en del i min marknadsföring (endel av inläggen9

Jag läser mest skaparbloggar. och mest bloggar som har foton som bas. Orkar inte med om det mest är text, om jag inte känner personen i verkliga livet och har en sådan relation till den.

2010-02-22 @ 21:38:16
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Sunna

Att jag började blogga var ett steg i min egen andliga resa, låter jättetungt och djupt men jag råkade ut för en händelse som vände om hela mitt liv, att börja blogga var ett steg att våga visa vem jag egentligen är. Våga visa vad jag gör och stå för att det är jag.Sen kunde jag aldrig ana vilken otrolig respons man får och vilka underbara människor man möter online. Vilken inspirationskälla att ösa ur. Nu är jag en stolt bloggare och utvecklas hela tiden

2010-02-24 @ 23:35:58
URL: http://sunnasblogg.blogspot.com
Postat av: Kamilla

Jag har haft liknande funderingar (och detta inlägg har legat som oläst i min inkorg för bloggarna länge nu)

Jag skulle tro att jag bloggar för att få uppmärksamhet, få beröm och för att berätta om mitt liv för de som vill lyssna, jag använder min blogg som en öppen dagbok (jag har två bloggar i smyg, en om mitt hantverk och ett om mitt liv). Den bloggen som jag har om hantverk är också för att inspirera och jag läser bloggar för att bli inspirerad. Jag gillar bloggar med bra foto och bra idéer, helst så ska de ha båda. Det har ju din.



Jag försöker inte tjäna pengar, jag tror inte riktigt på detta med att tjäna pengar på sin blogg, de pengar jag tjänar är när jag säljer mönster men det räknas ju inte till bloggen egentligen, jag skulle lika gärna kunna sälja mina mönster någon annanstans men har valt att sälja dem på bloggen.



Men det är intressanta tankar och jag tror att det är viktigt att fundera varför man bloggar.



(jag stavar också som en kratta och uttrycker mig rätt plumpt ibland)

2010-03-01 @ 07:39:20
URL: http://www.mittens.se
Postat av: Ulrica

Jag bloggar av många olika anledningar - dels för att hålla språket igång för jag har alltid gillat att läsa och att skriva. Dels för att jag fick mycket komplimanger för mina saker av dem jag har nära mig och dels för att dela med mig av tips, idéer och recept som blir lyckade. Nätet är en fantastisk källa till inspiration - både för dem som bara skriver och för dem som handarbetar...

Jag har fått många idéer och tips genom att besöka bloggar och titta på andras länktips mm.

Jag uppskattar din blandning av dina handarbeten och det filosofiska fundersamma och dina vackra bilder! Forsätt i samma anda!

2010-03-09 @ 08:28:26
URL: http://dozandesgin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0