En silverpelargon?


Titta, titta TITTA vad som gick att göra med ett pelargonblad och en av mina julklappar!

Från mina bröder fick jag i julklapp (TACK!) i år (eller ja, nu är det ju egentligen förra året, men ändå) nämligen dels lite kopparlera (som jag ännu inte testat) och dels en burk silverpasta - och den har jag testat nu!
Och ja, det var väldigt roligt!


Jag la på några lager silverpasta på bladets undersida och fäste samtidigt fast en ögla formad av silverlera för att hänget ett hänge så att säga.
Bladet fick torka ordentligt både mellan strykningarna och innan bränningen.

Så här stort var bladet innan jag brände det.


Det funkade fint att bränna leran "för hand" innomhus med en butanbrännare även om det osade lite när själva bladet brann upp.
Brände hänget med "bladsidan" nedåt för att inte a misstag råka smälta sönder de fina bladådrorna.
(Tack bror för lån av brännare och brännklots!)


FÄRDIGT!

Gissningsvis kommer jag nog ha fått bättre snits redan till nästa projekt och mitt första trevande försök i silverpasta/silverlera kommer nog te sig tämligen taffligt då men tills vidare tänker jag fortsätta att känna mig fasligt nöjd och glad över mitt bladhänge och kommer med stolthet att bära det kring min hals redan i morgon!

Lite tur ändå att silver inte är det enda materialet som jag jobbar med, för oj så dyrt det skulle bli... garn känns ju som rena rama budgetalternativet i jämförelse! *ler*

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jättefint!!! :-)

2010-01-02 @ 21:13:18
URL: http://bannahoj.wordpress.com
Postat av: fale Artut

Men så fint det blev! Kul att GARN är så BILLIGT! Jag har aldrig sett sån där lera förut, nice!

2010-01-03 @ 10:36:12
URL: http://faleartut.blogspot.com
Postat av: Anonym

COOL! Jag har varit supersugen på att testa.. det finns visst en slags burk man kan bränna grejerna i i mikrovågsugnen. Verkar hur kul som helst!

2010-01-03 @ 15:18:18
Postat av: e

Vilket jättehärligt KONSTVERK! För det där är inte bara ett smycke, det är ju konst. Kolla på Carl Boutards konstverk - du kommer kanske känna igen dig lite grann? Ni båda ägnar er nämligen åt att göra avgjutningar i metall av olika växtdelar...



http://www.boutard.se/projects.asp?p=52&cat=8

2010-01-04 @ 21:21:58
Postat av: Medea

ÅÅh vilket fint smycke!! Funderade på en kurs i silverlera för några år sedan men det blev aldrig nåt. Men hjälp vad sugen jag blev nu.

2010-01-05 @ 17:39:05
URL: http://medeashem.blogspot.com
Postat av: Tessan

Åh vilken rolig blogg du har. Här är mycket som jag blir sugen att testa själv. Och på jobbet (jobbar på fritidshem). Vad är det du använder när du bränner? En vanlig gasolbrännare? Och var får man tag i sånt som silverpasta och kopparlera?

2010-02-14 @ 10:42:52
URL: http://krokkofin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0