Stickat: Skiraste sjalen



Sommarens stora stickutmaning, Skiraste sjalen är färdig!

Där i början kändes det inte helt självklart att den skulle bli färdig alls men jag gissar att övning ger färdighet, och till sist satt mönstret i huvudet och maskorna kom på rätt plats utan att jag behövde läsa och räkna efter inför varje nytt varv.

Gillar verkligen bladmönstret!
Även om det upprepas gång efter gång sjalen igenom blir det inte alls så enahanda som jag befarade.

Garn: Knappt 50g  Teetee Elegant i kamull/tussahsilke
Stickor: 5½mm

Orginalmönstret angav 75g kid mohair garn och stickor 5mm och för att vara säker på att min 50g härva skulle räcka till hela sjalen la jag upp 229 maskor istället för 299 som det angavs i mönstret.
Min sjal blev ca 150cm från spets tilll spets och ca 75cm hög.
När sjalen var blockat och klar flätade jag några flätor av garnet som var kvar för att ge den lite längre snibbar och lite mer tyngd i ändarna.

Med den värme som har varit även här har jag dock inte hunnit använda sjalen ännu, mer än någon minuts snabb-test bara... men om det är något som är säkert så är det att det för eller senare blir säsong för sjalar igen!


Med denna stickutmaning redan avklarad är det ju inte utan att jag börjar fundera på om det kanske hinns med en till i sommar?
Kanske att det i så fall får bli ett par Pomatomus-pulsvärmare i så fall, eller kanske en så där stilig Flower Petal Shawl som Virkstina stickat?
Det är ju ett tag kvar tills skolböckerna kallar igen så än finns nog utrymme för lite klurande över stickmönster!



Kommentarer
Postat av: Ulrika

Skir, sa Bull.

2010-07-16 @ 23:41:11
URL: http://www.ulrikaolsson.blogspot.com
Postat av: Blenda

Den är jättefin! Det där garnet du använt, är det "hårigt" om du förstår vad jag menar? (Jag klarar inte av att ha mössor eller sjalar intill ansiktet, som luddar av sig så jag får hår i munnen hela tiden...! :-D) Det ser i alla fall väldigt bra ut! /Blenda

Postat av: Clara

Fint! Den är verkligen skir den sjalen! Jag är mitt uppe i en egen likadan och det känns som att den aldrig kommer ta slut...

Jag tycker du ska sticka pomatomus, det mönstret är fantastiskt!

2010-07-17 @ 13:03:19
URL: http://clarastickar.blogspot.com
Postat av: HomeRiver

Vilken sommarutmaning!! Och tålamod... Ser ljuvlig ut!

2010-07-18 @ 15:36:59
URL: http://homeriver.blogg.se/
Postat av: Evasleva

Wow, imponerande! Jag tycker att det är svårt att sticka.

2010-07-18 @ 18:47:43
URL: http://www.evaslevapysslar.blogspot.com
Postat av: Ann

Superfin! Vad heter mönstrert och vart får man tag i det?

2010-07-19 @ 15:02:14
Postat av: med nål och tråd

Nämen. Alldeles, alldeles underbar!!!

2010-07-22 @ 19:00:46
URL: http://mednalochtrad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0