Mohähähähär...


"Jag suckar och svär över mohair..."

Clara med sina fina wisp-sjalar inpirerade mig till att testa att sticka i mohair, sånt där riktigt tunnt och fint  mohair garn av silke och kid mohair.

Har tidigare virkat en sjal av ett ganska syntetiskt mohair, och oj vilken skillnad i känsla det är i jämförelse att nu sticka med detta fiiiiina och mjuka garn!
Det går nog inte att låta bli att bli faschinerad av hur tunnt och lätt garnet är.
Det är som att sticka en dunfjäder eller kanske en bit molntuss?
Har lagt upp maskor med målet att det ska bli en slags wisp-inspirerad haskrage.
Som orginal wisparna fast kortare och bredare.

Tyckte att det lät som en bra plan, och jag är också rätt säker på att det kommer att bli bra när det väl är klart!

Tyvärr är detta fantastiska garn inte alls något för mig just nu..
Känns bara krångligt och slingrigt och jag längtar hela tiden efter att återgå till min ullsjal!

Att repa upp är inte något att rekommendera när det gäller mohair har jag insett så jag får helt enkelt köra vidare på min ursprungsplan... den dag jag väl fortsätter med den.

För just nu så får min hips-wisp leva med att bli pausa, för jag behöver spetsarna för att testa stickfastheten på garnet till mitt nya koftprojekt!

Ett stickprojekt som just nu känns bra mycket mer lockande än mitt försök med mohair!


Light and lovely yarn, that kid silk mohair yarn.
But just not my cup of tea.
At least not right now...

Kommentarer
Postat av: med nål och tråd

Den ser hur fin ut som helst. Skir och fluffigt vit. Fortsätt att kämpa!

2010-03-22 @ 08:31:42
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Richard

I hope this appears in the right section but I just wanted to say you have an amazing talent for making beautiful photos out of almost anything. They are real art forms.

2010-03-23 @ 00:12:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0