Vår senaste tekniska pryl


Nu när vinterkylan började komma krypandes och kaminen i köket används både morgon och kväll passade det bra att komplettera med en fläkt, eller närmare bestämt en EcoFan.
Detta dels för att få luften att cirkulera bättre kring kaminen och dels för att driva ut varmluften ut ur köket och ut i hallen och vidare upp till övervåningen.

Första gången jag fick reda på att de här fläktarna fanns var genom bloggen Hellre Hållbart där Pernilla skrev om deras fläkt och jag tyckte att det lät så smart!
En fläkt som driver sig själv liksom!?

...eller ja, den driver sig väl inte själv.
Den drivs av värmen från kaminen som den står på.
Och ju varmare kaminen är, dessot snabbare snurrar fläkten!

Det där elementet som sitter mitt i fläkten och omvandlar värmen till el till den lilla motorn som driver fläktbladen har självklart ett eget namn som jag aldrig kommer ihåg - men smart är det hur som helst, och vi tycker att den lilla fläkten faktiskt gör skillnad!
Dels blir det inte längre tokvarmt precis ovan, vid och bakom kaminen och dels så känns det mycket varmare i hallen än vad det brukat göra tidigare!

Kommentarer
Postat av: HomeRiver

Men oj, det såg riktigt smart ut! Fantastiskt med en teknikpryl som inte behöver ström dessutom!

2010-11-26 @ 20:39:26
URL: http://homeriver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0