Pyssel pågår...



Jag stöter titt som tätt på frågan "Hur hinner du pyssla egentligen?!?"

Det ärliga svaret är nog att jag inte hinner, egentligen...

...men i och med att pysslandet är så viktigt för mig så måste jag helt enkelt finna tid till det!

Har försökt tänka igenom hur detta går till i praktiken, och om jag ska sammanfatta det till några få ord blir det:

- Prioritera
- Passa på när möjlighet ges
- Flera parallella projekt

Visst vill jag gärna ha någon slags acceptabel grad av ordning och reda och sanitär standard här hemma, men jag väljer ofta att se mellan fingrarna för att fönstren är otvättade och tvätten ligger ovikt kvar i sin korg och tar istället en stund med lite pyssel. Min erfarenhet är också att det sällan brukar vara någon jättebrådska med den där tvätten eller de där fönstren och att de brukar finnas kvar att ta itu med vid ett senare tillfälle...

Att passa på när möjlighet ges är nog mitt bästa tips, framför allt till andra småbarnsföräldrar. Det är sällan det ges tid till några längre pysselstunder, men några minuter här och var tycker jag brukar gå att hitta. Även om jag på den tiden inte hinner komma igång med något större projekt så kan det i alla fall vara en chans att skissa lite på en idé jag fått, rita upp ett mönster, klippa och nåla några delar eller komponera ihop tyger till ett framtida projekt. På så sätt är väldigt mycket förberett redan och startsträckan väldigt mycket kortare för det tillfälle när jag faktiskt har en lite längre stund till att pyssla!

Ang. antalet projekt så minns jag nog inte när jag hade bara ett enda pyssleprohekt, om jag någonsin haft det ens? Ofta är det en radda projekt på gång samtidigt. Några olika stickningar utstpridda på olika platser i huset, bara att plocka upp och sticka några maskor på när möjlighet ges + några olika sy-projekt i olika stadier av förberedelse.

...så ja, på något sätt så hittas det tid till pysslandet!

Kommentarer
Postat av: Fru Björn

Jag håller med dig! jag har också flera olika projekt på gång samtidigt och kan t ex sticka bara några rader om det finns en liten lucka för det :-)

2011-04-10 @ 10:32:38
URL: http://www.frubjornskapar.blogspot.com
Postat av: U-B

Visst är det konstigt att allt blir mycket roligare när man gör roliga saker...

2011-04-10 @ 10:40:54
Postat av: Iréne JB

Vad jag känner igen mej :) Gäller bara att få maken att acceptera graden av kaos. Försöker hålla vissa rum fria från pyssel, men det är svårt eftersom det inte bara är jag som gärna pysslar, utan även barnen.

Sköt om dej/er och ha en bra söndag.

2011-04-10 @ 12:42:57
URL: http://www.irenejb.blogspot.com
Postat av: Iréne JB

Oj vad jag känner igen mej :) Gäller bara att få maken att acceptera ett visst mått av kaos. Försöker dock hålla några rum pysselfria. Fast det är inte lätt eftersom även barnen gärna pysslar.

Ha en fortsatt skön söndag.

2011-04-10 @ 12:49:13
URL: http://www.irenejb.blogspot.com
Postat av: Tina

Så gör jag med, men eftersom jag är så glömsk blir sällan alla projekt färdiga. Det dyker upp pysselprojekt på dom konstigaste ställen. :)

2011-04-10 @ 19:38:57
URL: http://tootitosh.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Vet du att din blogg kommer upp som nr 5 på google när man söker på metamorphosis. :D Inte illa!



Och söka behöver man när man blivit tvungen att byta webläsare och alla ens favoriter gått om intet.

2011-04-11 @ 10:07:10
URL: http://www,lagomtnormativt.blogspot.com
Postat av: Fale Artut

Här ligger det saker överallt...... Bejaka lusten!

2011-04-12 @ 12:59:52
URL: http://faleartut.blogspot.com
Postat av: TokTova

Precis! Nästa gång någon frågar mig detsamma ska jag hänvisa till det här inlägget!

2011-04-12 @ 20:39:13
URL: http://toktova.blogspot.com
Postat av: Anita

Du har lyckats fånga en pysslares vardag rätt väl. Sen kan jag lugna dig och andra pysslande småbarnsföräldrar att tiden blir mer egen allt eftersom barnen växer. Idag är mina fullvuxna och några avknoppningar har ju kommit till och förutom de gånger jag med glädje får njuta av barnbarn i min direkta närhet så styr jag ganska betsämt över fritiden. Och då mina vänner så pysslas det i 100 knyck, förmodligen lite för mycket om ni frågar äkta hälften men det kostar att ha en nöjd fru vilket han tack och lov förstår och accepterar :-)

2011-04-14 @ 06:51:09
URL: http://anitafixar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0