Hips vi(s) ps så var det nästan feng shui?



Att man blir påverkad av det man har omkring sig betvivlar jag inte en sekund, och även om jag nog är lite väl förtjust i pyssel och skapande för att ha ett väldigt sparsmakat hem med få ägodelar finns vissa delar av tankarna kring feng shui som jag fastnat för.
Bland annat så gillar jag tänket att reflektera kring om man verkligen behöver just den där nya prylen eller plagget eller om det bara är ett "vill ha" innan man köper något nytt och att man sedan också aktivt väljer och prioritera vilka saker man vill behålla och också vårdar och tar hand om de saker man medvetet valt att omge sig med.

Att man ska se till att de saker man har ska vara saker man uppskattar. Att det är bra saker som också får en att må bra och att det är helt ok att göra sig av med de prylar som inte längre fyller någon funktion eller som rent av får en att må dåligt.
Hellre några få bra saker att njuta av och glädjas åt än en hel hoper halvdana som sällan eller aldrig kommer till användning.

Detta tänk skiljer sig på många sätt dramatiskt mot hur jag är uppvuxen och uppfostrad. Att faktiskt våga rensa ut och göra sig av med saker istället för att alltid samla dem på hög på ren rutin, i väntan på - ja jag vet inte vad?
Kanske bidrar detta till att jag är lite extra glad att jag vågat testa på ett lite annat förhållningssätt till prylar, för faktiskt så blir vardagen både enklare, trevligare och lite vackrare!

Dels så är lättare att hitta bland prylarna när det inte svämmar över i varje skåp och låda och om vi nu har fina skålar , muggar och fat så är det väl en utmärkt idé att de faktiskt får komma fram ut skåpen och bli använda! De "fina" sakerna är för det allra mesta också av så pass bra kvalitet att de faktiskt tål att användas - och den mest vardagliga mat upplagt på ett fint fat eller att röra ihop en pannkakassmeten i den fina skålen istället för att gömma den i ett skåp ger liksom en extra guldkant på vardagen!

(Vill dock förtydliga att göra sig av med för det allra mesta betyder att sälja- eller skänka vidare de saker som är fullt fungerande, alternativ finna nya användningsområden för prylar - för återbruk tycker jag är en fantastisk företeelse på en mängd plan!)

Vad har då vipsarna på bilderna här ovan med detta att göra?
Jo, de är familjens samlade ballongvispar - och de får  idag stå som symboler för detta att aktivt och medvetet välja vad man omger sig med.
Dessa vispar tar dels liten plats att förvara samtidigt som de är fina att se på OCH framför allt så är de grymt funktionella och gör att vispandet går som en dans!

De har till exempel gjort att jag nu rensat ut elvispen ur vårt kök.
En bra elvisp säkert ett väldigt bra verktyg i ett kök, men när man som jag alltid valde att handvispa istället för att ta fram elvispen då elvispen lät mer än den vispade så fyller den ju inte längre någon funktion.

Av en slump så försvann också vår "pärstamp" (ja, den man gör rot- och potatismos med) för ett par månader sedan vilket gjort att vi sedan dess fått göra moset med en av de stora ballongvisparna istället - och gissa vad?
Jo, moset blir bättre med en visp, så nä, nån ny pärstamp kommer vi inte att köpa!

Så ja, även om jag själv inte riktigt trivs med ett alltför minimalistiskt leverne (det är som sagt så svårt att rymma alla pyssel- och skapandeprylar då...) så vill jag helt klart slå ett slag för att reflektera kring de saker vi samlar på oss och omger oss med!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Känner igen tankarna. :)

Själv är jag nog väldigt färgad av mina föräldrars ovilja att rensa ur ibland, vilket lett till att man själv har fått det som livsuppgift att inte ha för många saker.

Får se vad våra barn anammar. :)

2011-02-28 @ 22:31:36
URL: http://www.lagomtnormativt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0