"Gott nytt år!" eller "grundläggande fotokunskap"

Gott nytt år vill jag passa på att önska er alla!

Så här efter en nyårshelg ute på vift, besökandes vänner och familj kan jag även delge er lite grundläggande fotokunsakap!

Om du, under exempelvis en nyårshelg, ämnar dokumentera dina förehavanden i bild, närmare bestämt med en digitalkamera, har jag några grundläggande råd.

Lämpliga motiv brukar oftast inte vara några problem att finna.
Alltid finns där något som kan göra sig bra på bild!

Första steget i min fotoskola blir därför att se till att du har kameran med dig.
Se även till att du har ett minneskort med utrymme för ytterligare bilder.
(så här långt var jag också med under årets nyårshelg)

När du väl kommer till läget att det ska till att fotas är det också bra om det finns nog med ström i batteriet för att driva kameran.
Är batteriet slut vill kameran inte göra något alls, och hela fotograferandet faller tämligen platt.
(detta kan jag säga baserat på egna erfarenheter från de senaste dagarna)

En bra batteriladdare kan i och för sig rädda det fortsatta fotograferandet, men just för stunden är det bara att lägga fotandet på hyllan och istället ta in trevligheterna i ditt sinne och dokumentera dem i ditt minne!

Detta kan ofta göra själva upplevelsen bättre än i sällskap med en fungerande kamera, men det blir ju onekligen lite klent med bilder till eventuella bloggar...



Kommentarer
Postat av: Deleine

Ja jag är också lite bitter för jag äger inte ens en kamera

2011-01-02 @ 17:53:23
URL: http://deleines.wordpress.com
Postat av: U-B

Ett tips kan vara att "låna" av någon annan närvarande...

2011-01-02 @ 18:29:30
Postat av: Ingrid

Det kanske är därför folk är så noga med att ha bra kameror på sina mobiler?

Har dock själv samma erfarenhet så numer finns kameraladdaren mitt på mitt skrivbord!

2011-01-03 @ 16:33:21
URL: http://www.lagomtnormativt.blogspot.com
Postat av: My

Eller så kan man ju ta en massa fina bilder när man är borta över jul och sen glömma kvar kamerasladden när man åker hem.... ;o)

2011-01-03 @ 18:02:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0