Grönt och gott!

 

Grönt är inte bara skönt utan även gott!

Jag gillar själv bladgrönt i de flesta former, men övriga familjemedlemmar brukar inte vara lika peppade på att äta det - men inne hos Höslycka hittade jag ett recept som lät lovande, nämligen "Baby green smoothie". 

Till en smoothie:
- Saften från 2 apelsiner
- En bit banan
- Lite (eller mycket) bladgrönt. Just nu använder vi mycket grönkål, som också barn under ett år kan äta, annars är mangold, romansallad eller färsk babyspenat mums. Grönkål kan vara lite svårt att finfördela i en vanlig blender men det går.
- En liten bit kiwi, ananas eller någon annan söt frukt vi har hemma.

+ Eventuellt lite hampafrön om man vill det, men det smakar lite speciellt om man inte är van.
                                   
(kopierat från Höstlycka)


Jag gissar att det blir både godare och nyttigare med färskt bladgrönt och färskpressad apelsin, men man tager vad man haver så för oss blev det idag fryst grönkål, vanlig drickfärdig apelsinjuice och en banan i smoothien - och till min lycka (och förvåning, för att vara ärlig, för det där med grönkål har aldrig gått hem hos barnen tidigare) så gillades dagens väldigt gröna mellis-smoothie av bägge de stora barnen så det blir definitivt fler gröna-smoothies här fram över!

Kommentarer
Postat av: Anna, od Andulky

Åh, det lät gott! Skriver genast upp grönkål på handlingslistan :-)

2011-11-25 @ 16:51:17
URL: http://odandulky.blogspot.com/
Postat av: med nål och tråd

Oj intressant och otippat, det hade jag aldrig gissat var en god kombo :)

2011-11-25 @ 16:53:13
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: MariaKB

Åååh så kul att ni gillade den! :)

2011-11-25 @ 21:08:22
URL: http://hostlycka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0