Förpackningsutveckling?



Ekopyssel skrev för en tid sedan om att man i en rapport som tagits fram på uppdrag av Livsmedelsverket kommit fram till att takåsförpackningar med skruvkork orsakar drygt 50 procent mer utsläpp av växthusgaser än de traditionella tegelstensförpackningarna.

Och visst, just förpackningen orsakar kanske en väldigt liten del av livsmedlets utsläpp av växthusgaser, men en ökning är ju ändå en ökning och jag undrar därför varför allt fler producenter går ifrån de där tegelstensförpackningarna? De där med skruvkork lär ju inte vara billigare och om du frågar mig så är de ju, om man då borser från de få gånger man ska packa med sig ett öppnat paket när man ska ut på färd, definitivt inte mer praktiska.

Nån vinst för någon lär ju ligga till grund för valet av förpackning, och om vare sig miljön eller kosumenten vinner på det kanske förklaringen ligga i att producenterna får sälja mer då konsumenterna sällan äter upp allt ur förpackningen och istället för att kämpa med sax och sked för att få ut den sista yoghurten köper en ny, full yoghurtliter?

Kommentarer
Postat av: klockarbarn

Ja dom där nya förpackningarna gör mig galen. De är mkt svårare att öppna locken på också. Jag har inte ens några ledproblem men tycker att de är jättetröga att skruva upp. En vanlig tegelsten är enklare trots att man river upp den. Skulle det vara svårt nån gång anv jag en sax att öppna. Sen håller jag med om att man inte får ut allt innehåll ur dom heller. Väldigt irriterande. Så långt det är möjligt köper jag den fil/yohurt som har tegelstenens förpackningn men de verkar tyvärr bara bli färre på marknaden.

2011-10-29 @ 10:14:32
Postat av: Fale Artut

Varför skall man ändra på vinnande koncept? Sopberget växer och varför finns det inte riktigt hållbara mobiler? JAg har ingen egen, men i hushållet har det avverkas många under de sista tio åren. Och de blir bara sämre och skall laddas hela tiden.... Morr. Kram!

2011-10-29 @ 10:48:17
URL: http://faleartut.blogspot.comf
Postat av: Tyg och otyg

Precis så tror jag att det är. Läste nånstans bara häromdagen att 1/10 av innehållet blir kvar i de där takåsförpackningarna (antar att det inte gäller tunnflytande varor utan mer fil, yoghurt och sånt). Det innebär ju att istället för tio tegelstenspaket får de sälja elva takåspaket, förutsatt att kunden inte klipper upp och gräver ur förpackningen, vilket jag tror att ytterst få orkar göra. Skitbra idé för företagen, skitdålig idé för konsumenter och miljö - som så ofta.

2011-10-29 @ 19:38:12
URL: http://tygochotyg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0