En mycket rosa och lite volangig sjal


Detta var stickningen jag just avslutat och som nu flyttat hem till Pejgan för att värma henne nu i vinter. Som vanligt när jag stickar/syr/skapar till någon annan sker det med lite lätt oro kring om det ska blir bra och om mottagaren ska gilla det. Skulle jag kanske gjort på något annat sätt? En annan modell? Annat material?

Valet att göra den här sjalen lite assymetrisk var ett av de där valen som jag hunnit ifrågasätta mååååånga gånger under skapandets gång. Tanken är att det ska gå att ha lite så snedden så där när man har den svept om sig, med "snibben" ned över ena axeln samtidigt som sjalen ändå är bred nog för att värma ryggen (se bilden här under). Samtidigt ville jag ju att sjalen skulle vara liksidig nog för att inte kännas sned de gånger den används ihopkorvad som halsduk...

Så här när sjalen är klar och blockad kan jag tycka att det blev rätt bra med det assymetriska. Och framförallt är jag glad att jag valde att avsluta med en volang denna gång! Den passade fint ihop med det väldigt cerisa garnet och gjorde liksom sjalen lite roligare!

Mönster: Mönster är överkurs just nu. Här fristickas det!
Garn: Bambino ull, sissådär 130g eller så?
Stickor: 5½ mm lååååång rundsticka



Ang. detta med ett projekt åt gången eller inte så vill jag förtydliga att jag verkligen inte är en enprojekts-människa! Har jag mindre än tre stickningar igång samtidigt så känns det lite konstigt faktiskt, oftast är det 3-4-5 på G + då alla de som ligger på planeringsstadiet som jag inte ens försöker räkna...

Ibland kommer jag dock till ett stadie där jag faktiskt får lov att lägga band på mig själv och faktiskt se till att få klart ett projekt innan jag tillåter mig att börja på något nytt. Det kan vara gånger som nu när jag stickat åt någon annan eller gånger då jag faktiskt måste få loss stickorna från ett projekt för att kunna börja på nästa!

(det sistnämda skulle ju i och för sig kunna gå att undvika genom att köpa dubletter av de stickor jag använder mest...)


Kommentarer
Postat av: Iréne JB

Vilken härligt cerise sjal! Gillar det asymmetriska.

Och som du kommenterat på min blogg så verkar vi tänka ganska lika när det gäller antalet stickningar.

Jag skaffade knitpro-stickor med utbytbara spetsar förra året, och då kan jag ju ha flera stickningar på gång samtidigt. Däremot funderar jag på att köpa fler kablar som jag kan flytta spetsarna mellan.... Men än så länge begränsar jag antalet stickningar vilket kanske är bra :)

2012-02-09 @ 12:22:03
URL: http://irenejb.blogspot.com
Postat av: med nål och tråd

Den ska du verkligen vara nöjd med, volangen förhöjer och färgen piggar upp!!



Jag är själv sugen på att sticka en bra och lagom piffig vardagssjal, Veeras randiga sjalar tycker jag är jättefina, har du sett dem? http://www.ravelry.com/designers/veera-valimaki

2012-02-09 @ 13:03:37
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Tina

Det där med att köpa fler stickor kände jag mig lite träffad av. ;)Finns du på Ravelry?

Jag gillar din sjal!

2012-02-09 @ 14:48:10
URL: http://tootitosh.blogspot.com/
Postat av: Ulrika

Den ser jättefin ut, tycker jag! Oavsett symmetri eller assymetri!

Postat av: Blenda

Jättefin!

2012-02-09 @ 18:44:01
URL: http://www.blendasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Made by Ina

Härlig sjal!



Marina

2012-02-09 @ 21:21:33
URL: http://www.lucats.se/pyssel
Postat av: zandrama

Superfin, och superfin IRL också, måste jag ju tillägga. 8)

2012-02-29 @ 10:11:19
URL: http://zandramapyssel.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0