Gjutna ljus

När jag var liten brukade min mormor och morfar spara ljusstumpar för att sedan ha för att "mata" marschallerna vid jul och nyår för att de skulle brinna lite längre. En form av återbruk helt klart och ett bra sätt att få ut mesta möjliga av ljusen!
 
Själv har jag i sann återbrukspysselanda blivit lite nyfiken på detta med att ta vara på ljusstumpar och överblivna bitar av blockljus för att sedan kunna  gjuta egna ljus! Där, strax före jul hade vi tillsist lyckats samla ihop en rätt skaplig hög med stumpar och bitar som kunde smältas ned!



Jag hade sett på olika bloggar hur man liksom gjutit in klumpar av vit ljusmassa i färgade blockljus och tänkte att det måste ju testas!
En konservburk i storköks-storlek blev ett bra och billigt (=gratis) kärl för att smälta alla våra stumpar där i sitt vattenbad.



Juicetetran och de använda engångsmuggar visade sig fungera fint som gjutformar, även om sugrör kanske inte var det stadigaste att fästa vekarna på? Jag tror faktiskt att jag ska satsa på nåt i stil med grillpinnar nästa gång...

Efter att ha väntat i vad som enligt barnen var närmar en eeeeevighet hade ljusmassan tillsist stelnat och vi kunde vi till sist riva upp våra formar!  Och vad hittade vi då?! Jo, tre färdiga ljus!

Det syntes visserligen inte så mycket av våra vita klumpar i de rosa ljusen, men de blev rätt fina ändå! Frågan är bara vad som är upp och ned på dem?

Nåväl, de brinner bra våra ljus i alla fall, och en ny omgång ljusstumpssamlande har startat...
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Härligt pyssel! Och kul att ni blivit lite piggare nu då.

2012-02-05 @ 20:32:29
URL: http://www.homeriver.se
Postat av: Iréne JB

Samlar också stumpar, men har inte kommit så långt att jag gjutit några egna ljus än. Får se om det blir av :) Ni har i alla fall fixat er fina ljus.

2012-02-05 @ 20:38:18
URL: http://irenejb.blogspot.com
Postat av: med nål och tråd

Den som spar han har.. ett nytt ljus att glädjas åt. Himla fint!

2012-02-05 @ 21:07:40
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: U-B

Ljus passar ju bra på kyndelsmässodagen...

2012-02-05 @ 22:43:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0