Glada blomsteröverraskningar!

 
Det blommar för fullt nu, och till min stora glädje så har vår blå iris(?) bestämt sig för att blomma för första gången sedan jag flyttade den till rabatten framför huset! 
 
Hela vår rabatt är egentligen ett enda stort budgetprojekt. Jord har jag köpt och tulpanlökar, luktärtsfrön och några penséer (som nu självsått sig och kommit tillbaka som violer) men det är nog också allt. Resten är sånt som hittats i igenvuxna fd. rabatter här och var på tomten, plantor som självsått sig, plantor från egenisamlade frön och plantor från min mammas trädgård som vi fått.
 
 
Pionstödet har fungerat över förväntan! Var lite snål när jag byggde det så några kvistar växer utanför och har därför fallit ihop, men ändå! Aldrig har den pionen hållit sig så bra som den gjort i år och aldrig förr har jag insett hur STOR den faktiskt kan bli! Bakom pionen står en tämligen normalstor nästanioåring och själv har jag pioner upp till axlarna nästan... och där i bakgrunden blommar syrenerna för fullt!
 
I rabatten framför huset är det fullt med aklejor och till min stora glädje ser alla pastell-aklejorna jag frösådde förra året ut att gå i rosa och gult precis som jag hoppades på när jag plockade frön till dem hemma hos min mamma. Även de andra aklejorna  kommer urspungligen från hennes trädgård. En vit ganska flikig sort och två olika gammelrosa.
 
Inser att jag har en liten  svaghet för aklejor och andra blommor som blommar på stänglar så där. Jag tänker blommor som allium med sina runda, blommande bollar, svajande vallmo, tulpaner på höga stjälkar.
Det är något visst med dem helt enkelt.
 
 

Kommentarer
Postat av: med nål och tråd

ljuvliga ljuvliga sommarblommor. Dom där aklejorna är ju jättevackra, jag kände inte till dem innan. Ja om man har tålamod som du har, och snälla vänner med trädgård, då kan man nog komma långt i sin odling. Men om man vill ha det snabbt snyggt får man snällt plocka fram plånboken.

2012-07-02 @ 14:10:30
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: TokTova

Aklejor och irisar växer som ogräs hos oss,men visst är det underbara blommor så de får gärna sprida sig.
:-)

2012-07-02 @ 14:45:32
URL: http://toktova.blogspot.com
Postat av: Blenda

Vad vackert ni har det! Härligt med alla blommor! Själv är jag mentalt kvar i syrenens tid, men till min förskräckelse upptäckte jag för några dagar sen att juni nästan är slut... Och det märkte jag genom att jag skulle shoppa lite i trädgårdshandeln - men där var så himla utplockat och öde, såg ut som mitt i sommaren, fast så känns det verkligen inte... Jag trodde jag hade lite försommar kvar, men nä.

Jag har mängder av självsådda aklejor från min granne, och de är ljuvliga, så i år ska jag samla frön och sprida ut lite varstans i min trädgård. Siktar på att ha det som du nästa år! :-)

Ha det gott/Blenda

2012-07-02 @ 20:45:38
URL: http://www.blendasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Men åh! Vad fint! Lyllo dig som har den där bautapionen!

2012-07-03 @ 21:41:36
URL: http://www.ulrikaolsson.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Men åh! Vad fint! Lyllo dig som har den där bautapionen!

2012-07-03 @ 21:41:44
URL: http://www.ulrikaolsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0