Det börjar arta sig i trädgården


Att "påta i trädgården" är visserligen fortfarande synonymt med att gräva nässlor, men på sina hörn så börjar det blir lite ordning i alla fall! Rabattlådan på framsidan av huset ser ut att kunna bli riktigt fin i år,med alla sina aklejor, borstnejlikor, smultron och annat blomstrande! Tulpanerna och små självsådda penséer är först ut och vallmon har börjat blomma så smått den med, och i den där "buren" i hörnet hoppas jag att det ska klättra luktärtor vad det lider.

Efter inspiration hos Tootitosh har jag testat en ny variant av stöd till våran stora Sibiriska(?) Pion där man inte bara har stöd runt ytterkanten utan även ett rutnät för att ge stöd i mitten. Jag använde de gamla metallstöden som bas och ben och snodde sen ihop kanten och krysset av björksly. Lite lagomt skevt och oputsat så där så att det inte skär sig mot nässlorna och de vildvuxna bärbuskarna. Typ.
Nu håller jag tummarna att det kommer att funka bättre än tidigare års försök till stöd! Hitills har inget vi testat varit tillräckligt och pionen har kollapsat VARENDA år!

Och ja, ni ser ju på lercirkeln runt om hur stor den blir...


Kommentarer
Postat av: Iréne JB

Älskar pioner! Den första blomman på bondpionen har precis slagit ut här nere. Förra året köpte jag svindyrt pionstöd från Eldgården. Bondpionen som brukar välla ut över gången upp till huset håller sej faktiskt på plats med hjälp av stödet. I år har jag sparat ihop till ett till som ska hålla den största och yvigaste doftpionen på plats.

2012-06-02 @ 13:20:17
URL: http://irenejb.blogspot.com
Postat av: U-B

Det ser jättefint ut med alla dina blommor. När det gäller din pion så är det nog just en sibirisk pion.

2012-06-02 @ 13:51:46
Postat av: solängel

Så fint. Kommer med viss fasa ihåg pionen som jag hade i förra huset. Vacker? Ja. Doftande? Ja. Full med myror? Ja. Kollapsade vid full blomning? Ja.



Och med full med myror menar jag verkligen FULL med myror. Det formligen kryllade av dem. ryyys

2012-06-04 @ 14:48:16
URL: http://frihandat.blogspot.com
Postat av: Maria

En massa tulpaner, så fint! Det vill jag också ha. Tryckte ner en massa lökar för någon höst sedan, men dem blev det inget av. Var någon konstig vinter det året då det blev en massa is i början av vintern, de frös nog bort...

2012-06-12 @ 23:15:41
URL: http://jagblommar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0