Barnet i en ryggsäck



Rubriken är lånad från HomeRiver och hennes inlägg om sjalar och jag kan bara hålla med henne i det hon skriver, att
"Alla måste inte gilla bärsjalar, men jag önskar att ingen missar chansen att själv prova och ta ställning."

För faktiskt, ett bra bärhjälpmedel kan underlätta vardagen med barn något enormt. Kanske framför allt om man förärats med barn som ständigt vill vara nära nära men även om det bara är för att få en hand fri för att laga middagsmaten samtidigt som man har ett barn i famnen.

Vilket bärdon som är bäst beror på en hel radda saker. Från ålder och vikt på barnet, bärarens kroppsbyggnad, i vilka situationer man bär osv, men jag försöker mig på en (subjektiv) snabbgenomgång.

Vävd långsjal -  Finns i både tunna och lite tjockare varianter och går att använda från födseln och så länge du orkar bära. Fungerar både på mage, höft och rygg och går att variera i oändlighet beroende på hur du väljer att knyta sjalen. Kräver visserligen några testknytningar för att få till snitsen men då får du å andra sidan också möjligheten att anpassa knytningen exakt så att den passar just dig och ditt barn!

Trikåsjal - Inget för ryggbärande om du frågar mig men mysigt mjuk och mysig för att bära en liten bäbis med. Upplevs ofta som lättare att knyta än en vävd långsjal när man är ovan i och med att den stretchar och det därför inte är så kinkigt med knytningen.

Kortsjal & ringsjal - Inget för långpromenaden direkt då de oftast belastar lite snett men mycket användbara för alla de där korta stunderna när du annars hade burit i bara armarna. Perfekt att ha med ex. i bilen för att ha redo för att armarna ska räcka till när du ska bära både barn och packning.

Ergonomisk sele - Här talar vi alltså om selar som inte bara är ergonomiska och bekväma för bäraren utan även är ergonomiska för barnet. En sele där barnet sitter hängandes i skrevet blir inte mer ergonomisk för barnet oavsett hur många snitsiga spännen och flashiga material och finesser tillverkaren sätter dit!

I en ergonomisk sele har barnet stöd för både rygg och ben och sitter (i alla fall när de är små) med rumpan nedanför knäna, så som på bilden här ovan. Går att bära med både på rygg och på mage och i måga fall även på höften! I och med att en sele inte går att anpassa och ställa in lika flexiblet som sjalar och mei taier påverkar bärarens storlek och kroppsbyggnad och även barnets ålder/storlek mycket vilket märke som passar bäst.

Mei tai - Kan enkelt beskrivas som ett mellanting mellan en sjal och en sele med selens enkelhet (nästan, enligt mig) och sjalens anpassningsbarhet och avlastning (nästan, enligt mig). Går att bära med både på rygg, mage och höft.

För tips, trix och råd när det kommer till knytningar och bärdon rekommenderar jag ett besök på sjalbarn.se - där hittar du allt!

(och lite till...)



Selen på bilden är en Tula Toddler, en sele som är rejält tilltagen i storlek för att passa bra att bära lite äldre/större/tyngre barn i.

Kommentarer
Postat av: Anna, od Andulky

KAn bara intyga :-). Har tre barn som alla burits/bärs.. Just nu är det Mei tai, Beco och Boba som gäller här.

2012-03-13 @ 11:44:59
URL: http://odandulky.blogspot.com/
Postat av: Hedvig

Hm, kan man bära taxen i en sån där sjal också tror du? Han vägrar gå när det regnar... ;)

2012-03-13 @ 19:13:55
URL: http://www.hedvighandarbetar.blogspot.com
Postat av: Anne

Vi har bestämt oss för att investera i en Manduca-sele till det kommande barnet. Har läst bra omdömen om den, så jag har stora förhoppningar.

2012-03-13 @ 19:59:49
URL: http://annebjornstrom.blogspot.com
Postat av: Anonym

Anna - Ja tänk ändå så bra det är med bärdon!



Hedvig - Tja, varför inte? Kke en liten ringsjal skulle passa jycken bra?



Anne - Hoppas ni kommer att gilla Manducan! Fick låna en nu när yngsta var en liten plutt och jag tycker att det var en trevlig sele, och smart med sin baby-insats och att höjden på den går att justera!

2012-03-14 @ 15:24:41
Postat av: Sofia

Bra redogörelse! Jag har själv gått igenom bärsjal, ergonomisk sele, babybjörn och ryggsäck och bär fortfarande (mitt barn är 2½). Men jag har en fundering kring babybjörn.. De flesta som verkligen gillar att bära kritiserar ofta babybjörn för att vara oergonomisk för barnen, och ja, det låter ju inte så bekvämt att ha all tyngd i grenen MEN borde inte barnet protestera (typ bli gnällig, visa att det vill komma ur eller liknande) om det nu är så oergonomiskt? Jag har burit mycket, även i babybjörn då den har den stora fördelen att barnet kan sitta framåtvänt och jag har aldrig upplevt att mitt barn skulle tycka att det var obekvämt, snarare tvärt om faktiskt (att barnet klagat mer över att få sitta i s.k. grodposition länge). Jag tycker det är intressant att den får så mycket skit av just bäranhängarna (som jag själv ju är!) men jag tror många inte ens har testat.

2012-03-15 @ 11:19:43
URL: http://stunderavkreativitet.blogspot.com
Postat av: metamorphosis

Om man ska ta bb-selen specifikt så är min erfarenhet från bb-selen visserligen just den att barnet inte alls trivts med att sitta med benen hängande (kke ffa inte i kombination med att inte riktigt kunna se ut åt sidorna?) - men jag kan ändå hålla med om att de selarna får lite väl mycket oförtjänt kritik ibland. För en liten och lätt bäbis tror jag säkert att den är rätt ok iom att sittytan då blir hyffsat bred och de har ju gjort det möjligt för många att kunna bära sina bäbisar vilket jag ser som positivt!

2012-03-15 @ 18:25:21
URL: http://metamorphosis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0