Du kan amma här!

Lillskrotet diggar gagnam-amning-style

 

Jag kan ofta känna att detta med offentlig amning egentligen är en icke-fråga. Jag menar, efter vintern kommer våren, kliver du i en vattenpöl med vanliga sneakers på dig blir du blöt om fötterna, alla människor har lika värde och ammande barn får amma när de behöver oavsett var de råkar befinna sig just då. Konstigare än så är det inte. Egentligen.


Men så är det ju detta med de reaktioner som "Du kan amma här"-  videon gett upphov till... Vi pratar alltså om en video, gjord med glimten i ögat för att peppa föräldrar till att det är ok att amma där man är. Glädje och omtanke. Helt oförarglig. Lik väl har personerna bakom blivit hotade och kränkta av vilt främmande människor, och jag inser snabbt att det inte alls är så enkelt ändå. Inte som samhället ser ut idag. Och det gör mig beklämd.

Inte nog med att det är fruktansvärt att det är fruktansvärt att personer, och då även barnen som är med i videon blir kränkta och hotade. Hela frågan om offentlig amning är dessutom i allra högsta grad en fråga om jämställdhet, precis som Johan Dahlén, gästskribent hos Sagogrynet skriver.

 

Hitills *peppar peppar* har jag bara mött positiva reaktioner på amning i det offentliga rummet - så ännu hyser jag hopp om mänskligheten!

 

Du kan amma här, låt bäbisen bestämma.

Du kan amma här, sitt inte bara hemma.

Du kan amma här. Du kan amma där du är.


Kommentarer
Postat av: Tyg och otyg

Ja, det kan man ju verkligen tycka att det borde vara! Jag höll på att sätta frukosten i halsen när jag läste det där i tidningen (videon är ju gjord här i Falun). Jag blir så trött och desillusionerad, vad fan är det för människor som skriver sådana där kommentarer? Vad är det för fel på dem?

2013-04-25 @ 20:46:41
URL: http://tygochotyg.blogspot.se
Postat av: med nål och tråd

Ja jag säger detsamma som Ida. Folk har fan för mycket tid om de ids hota mammor, pappor och deras barn efter att ha sett videon. Magdalena Ribbing var med på P1 Morgon och diskuterade frågan idag. Jag blev chockad över att hon inte tyckte att man fick amma var som helst. Det mest komiska var ju att hon jämförde det hela med att amma på Nobelfesten. Var och en ska väl få bestämma själva hur och när de ska amma. Alla kvinnor jag sett på stan sköter det hela diskret, det är ju inte precis så att kvinnor fläker ut sig och sitt bröst för omvärlden.

Svar: Kan bara hålla med dig!
...kan också tycka att det var lite intressant hur en etiketts-expert som fru R överhuvudtaget inte berörde det högst opassande i att kränka och hota sina medmänniskor. ;)
Metamorphosis

2013-04-25 @ 21:50:24
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Maria JAG BLOMMAR

Förstår inte riktigt hur det kan vara så laddat. Oftast så ser man inte ens bröstet på mamman. Och de som tycker att det är så hemsk behöver ju inte glo ditåt överhuvudtaget. Att någon kan reta upp sig så till den milda grad att man hotar för det, förstår jag ännu mindre.

2013-04-26 @ 06:08:26
URL: http://www.jagblommar.se
Postat av: Clara

Jag visste att det var laddat, men det som hänt efter videon är ju helt knäppt! Och Magdalena Ribbing som jag i vanliga fall faktiskt gillar gjorde mig gruvligt besviken. En knäpp grej är ju folk som anser att man ska gå in och sätta sig på toaletten? Ska man ockupera toaletten i upp till en timme då (så länge brukade min systerson amma), det är nog inte så poppis på cafeer som ofta bara har en eller två toaletter.
Nä, jag och Astrid tänker amma där vi är!

Svar: Klart ni ska amma där ni är! :)
(kan ärligt talat inte komma på särskilt många ställen där vi inte ammat... ;) )
Metamorphosis

2013-04-26 @ 10:46:58
URL: http://clarastickar.blogspot.com
Postat av: Anna, od Andulky

Man blir ju alldeles matt.. Kan bara hålla med er!!

2013-04-26 @ 11:12:19
URL: http://odandulky.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0