Ju mer jag vet desto mindre kan jag

 
Jag har varit där förr, jag är där nu igen och jag kommer garanterat att hamna där fler gång. Det jag tänker på är den här känslan och läget att i takt med att jag vet allt mer så känns det som att jag kan allt mindre.
 
Jag fick en gång kunskap beskrivet för mig som ett klot. När du vet lite så är ytan ut mot det okända också liten och ganska begränsad. Din insikt om allt annat som finns kring dig är liksom lagom, under kontroll.
 
 
Sen, i takt med att du kan allt mer och kunskapsklotet växer ökar också ytan ut mot det okända. Ju mer du lär dig, ju mer din kunskap växer, dessto mer inser du att det finns som du inte vet.
 
Och det är där jag står nu, igen.
Med känslan att jag inte kan något.
Trots att jag då vet med mig att jag egentligen vet mer, ja ibland betydligt mer, än det som kan räknas som allmänkunskap.
 
Det är en utmaning att hitta balansen i detta.
Att tro på att jag faktiskt kan det jag vet.
Att jag kan känna att jag vet att jag kan.
 

Kommentarer
Postat av: Iréne JB

Broderi och stickning får följa med upp till fjällen. Sedan kanske det inte följer med ut på någon längre tur. I år blir det Tänndalen med omnejd då maken först ska tävla i Helags.

2013-06-28 @ 09:40:04
URL: http://irenejb.blogspot.se
Postat av: Deleine

Hej fröken.

Jag försökte hitta dig på instagram, misslyckades lite. Är du sån där hemlig eller pimpar du dina bilder på annat sätt än i instagram?

Ursäkta att jag inte är in och kommenterar så ofta men jag surfar oftast med mobilen och det är heeelt värdelöst att kommentera med den.

Svar: Hej själv! :)
Mitt förhållande med instagram är för stunden lite komplicerat... jag var hemlig, tänkte bli lite mer ohemlig, ville bara radera några bilder först, vilket visades inte gå då min app var för gammal, och att ladda ned den nya går inte för min telefon är visst för gammal, och nu har appen (den gamla) helt slutat funka - men jag lovar, så snart jag har en fräschare telefon, en app som fungerar och tillgång till mitt Instagram-konto hojtar jag på dig! :)
Metamorphosis

2013-06-28 @ 13:43:11
URL: http://deleines.wordpress.com
Postat av: Anna, od Andulky

Känner igen det där..
Trevlig helg!
/Anna

2013-06-28 @ 21:03:49
URL: http://odandulky.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0