Stickat: En väldigt rosa tröja

 
Så, nu är min väldigt rosa tröja färdig! Woho!
Inte det roligaste projektet (300g enfärgad slätstickning ni vet...) men jag har en känsla av att den kommer att bli väldigt användbar!  
 
Stickor: 5,5mm rundsticka och strumpstickor till ärmar och kropp + några storlekar mindre till kanterna
Garn: 300g Kampes tvåtrådiga färg 248 till en tröja i 38/40
Mönster: Stickad uppfrån och ned, med omslag i raglanökningarna för att ge hålränderna som är tröjans enda utsmyckning/detalj.
 
Inser att detta är ett sånt stickprojekt som inte drar till sig någon direkt uppmärksamhet varken från stickare eller ickestickare. Inga fina mönster att Oooa och Aaahha över, ingen direkt passform och inga avanserade specialavslut (testade faktiskt några varianter, men allt såg överarbetat ut). Den enda eventuella finessen är att den är stickad i ett stycke, utan sömmar, och att den är rooooooosa, i den där cerisa nyansen som var min absoluta favoritfärg när jag var sissådär 5-6 år och som jag fortfarande trivs väldigt bra i.
 
Den är liksom bara rak och rosa, lite glest stickad med båtringning. Stickad uppifrån och ned med råa kanter. Just så enkel och basic som jag ville ha den och samtidigt varm tack vare ullen. För det är just en sån här tröja jag har saknat, och just sånna tröjor jag gärna klär mig i. En enkel tröja, bara att dra på - och när jag skriver att det bara är att dra på den så menar jag att den verkligen bara att dra på. Den har nämligen ingen fram- och baksida utan den ser  likadan ut på bägge sidor. Idiotsäker liksom, även för den tröttaste av vintermorgnar. Och fäster jag bara trådarna lite mer noga så går den säkert att ha på sig ut och in också... ;)
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: U-B

Snygg, men vilket jobb!

Svar: Tack! Tack vare tjocka stickor och den rosa färgen så gick det rätt bra ändå! :)
Metamorphosis

2013-06-17 @ 08:48:16
Postat av: Tyg och otyg

Ja, men visst är det bra med sådana tröjor! Perfekt att slippa sy också, det är ju så tråkigt att montera stickat just av den anledningen. Och nu är du redan rustad inför höst och vinter, tänk så bra!

2013-06-17 @ 10:27:29
URL: http://tygochotyg.blogspot.se
Postat av: TheKnittingSeaman

Om man bara stickade för att få ooh och aaah tror jag inte att jag hade stickat alls... Och inte spunnit heller.

Gillar förresten idéen av en sån där tröja som man bara kan dra på...

2013-06-17 @ 10:45:16
URL: http://theknittingseaman.blogspot.com
Postat av: Tina

Jättefin! En sån tröja som man blir glad av. Slätstickning ftw!

2013-06-17 @ 11:55:12
URL: http://tootitosh.blogspot.se/
Postat av: Iréne JB

En alldeles underbart rosa tröja! Blir inte den favorit så blir åtminstone jag förvånad.

2013-06-17 @ 16:35:54
URL: http://irenejb.blogspot.se
Postat av: Ulrika

Det enkla är oftast det bästa! Ser jättefin ut!

Postat av: med nål och tråd

Verkligen fin, snyggt jobbat!. Det enkla är himla bra för då passar det till mycket och kommer fram ur garderoben ofta. Jag känner igen det där med slätstickning och enfärgat garn, jag gjorde samma med min första uppifrån-o-ner-raglan. Då tänkte jag aldrig mer, men nu går jag ändå och funderar på nya skapelser

2013-06-18 @ 08:17:22
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: e

Underbar! Ingen passform? Underbar basform :) Bra jobbat!

Svar: Basform! Det var ett bra uttryck - det lånar jag! :)
Metamorphosis

2013-06-18 @ 17:59:34
Postat av: Blenda

Superfin - tror jag måste ha mej en "idiotsäker" tröja för kommande vinter jag också! :-) Och härligt med färg!

Ha det gott/Blenda

2013-06-18 @ 18:29:58
URL: http://www.blendasbetraktelser.blogspot.se
Postat av: Ellinor

Jag tycker att den blev jättebra! Och användbar! Och en härlig färg!!

2013-06-18 @ 22:02:45
URL: http://www.homeriver.se
Postat av: Fale Artut

Härlig trivseltröja som man som sagt använder och trivs i, det är det man skall satsa på! Kram!

2013-06-19 @ 18:01:33
URL: http://faleartut.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0