Budgetpysslande - tips och trix!

Ibland när jag läser tidningar/böcker/bloggar om skapande, hantverk och pyssel får jag lätt känsla av att det är MASSOR av saker man bara MÅSTE ha, och att det då också lätt drar iväg kostnadsmässigt. Och ja, jag tycker absolut att det är ok, ja rent av bra att tillåta sig själv att lägga pengar på sig själv och sin hobby, men samtidigt så det finns ju tillfälle när man kanske varken vill eller kan lägga väldigt mycket pengar på sitt skapande.
 
Så, för att lobba lite för budgetpysslande så tänkte jag skriva ihop lite tankar, tips och trix kring detta! Bidra gärna på med egna tips och tankar, allmänna eller mer specifika!
 
 
Återbruk - detta måste ju vara det bästa generella tipset, både för miljön och ekonomin! Att på ett eller annat sätt ta tillvara det som redan finns istället för att köpa nytt!
 
 
Gör om - gör nytt!
Även om sakerna är trasiga eller lite lätt defekta finns det i regel massor som går att ta tillvara, så oavsett om du köper nytt eller begagat, våga göra om! Här hittade jag ett halsband på loppis, lite trasigt men av fantastiskt vackra glaspärlor! Och de där döskallepärlorna har jag kikat på i butik. Då för typ 35:- för sju. Nu fick jag 30 stycken för 25:-, i form av armband där det ena tappat formen (gissar att det är därför ingen velat köpa det?)
 
 
Andras felköp - dina fynd!
Inte sällan finns det ju en hel massa material som ligger oanvänt där i skåp och lådor, och där har vi en riktig guldgruva när det gäller budgetskapande! Ofta kan man hitta en hel massa bra material på loppis. Knappar, dragkedjor, tyg, garn, stickor, virknålar...
 
 
Hitta alternativa material - använd det du har!
Specialprodukter må vara roliga, men faktiskt, man behöver inte speciellt "scrap booking-garn" bara för att du jobbar med en LO eller vad det nu gäller. Titta efter hemma vad du redan har. Ofta finns det fler användningsområden för saker än vad man först tänker sig! Vanliga barntuschpennor är exempelvis jätteroliga att leka med tillsammans med vatten och pensel (även om de kke inte är åldersbeständiga och ljusäkta dock) och sudd funkar fint att skära ut enkla stämplar ur. Kanske inte lika hållbara som om du använder riktiga stämpelblock, men å andra sidan kan du använda dem som sudd sen när du stämplat klart!
 
 
Skräp!
Här har vi nog den solklara vinnaren när det gäller budgetpyssel! Ta reda på det som annars hade slängts och skapa av det - billigare än så kan det knappast bli! Jag tänker olika material, textil, papper, metall... en djupdykning i återvinningslådorna och du har pysselstunden räddad!
 
Vad ska man då lägga pengarna på?
Ja, var ska man lägga sina pengar? Jag tycker att saker som håller ihop är värda att lägga lite pengar på. Sytråd, lim, smyckesvajer... för det finns ju inget tråkigare än när det man lagt tid och energi på att skapa bara faller isär! På Likaså är det ju både roligare och lättare att skapa om du har bra verktyg! En schyst sax så att tyget inte frasar sig eller stickor som ligger bra i handen. Det är sånna saker som jag tänker är värt att lägga pengarna på!
 
Så, vad har du för tankar och tips kring detta med budgetpyssel?
 

Kommentarer
Postat av: klockarbarn

Skokartonger som är helvita brukar jag lägga beslag på. Kan bli vad som helst. Korkar av olika slag är utmärkt pysselmaterial. När barnens tuschpennor är slut kan man pyssla med korkarna.

2013-10-20 @ 10:38:22
URL: http://www.klockarbarn.blogspot.com
Postat av: med nål och tråd

Gillar din spaning! Kan inte annat än hålla med, kanske ska jag ta o leta fram pyssel också och se om jag också kan bloggar om det.

2013-10-20 @ 14:18:09
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0