Ska vi byta grejer?




Liksom många andra i landet la jag och storasyster en del av vår lördag på att vara med på Naturskyddsföreningens klädbytardag! Ett mycket trevligt arrangemang måste jag säga - på alla sätt och vis!
 
Det där med att sälja/skänka och köpa begagnat har jag ju provat på i alla möjliga former, Från att bara ärva och skänka vidare till vänner och bekanta till att köpa och sälja via annonser, varit med och arrangerat bytardagar, skänkt/köpt på loppisar osv men detta var faktiskt första gången jag provat på det här upplägget med att lämna in saker och få en biljett/sak som sedan fungerar som betalmedel för de saker du vill byta till dig. Om du vill byta till dig något alltså. Om inte så går överskottet vidare till second hand.
 
Själv hittade jag en jeansklänning av märket "Finn Flare" (tänk 70-tal, A-line... mmmm) och storasyster, ja hon såg till att ekipera sig inför sommaren! Inkl. ett par boots inför kommande säsong.
 
Vårt saldo för dagen var i alla fall att vi kom där ifrån med färre saker än vi kom dit med. Och storasyster fick en uppdatering av sin garderob. En mycket välbehövlig sådan visade det sig när vi kom hem och gick igenom hennes byrå och sorterade ut alla tröjor, toppar och tunikor som visade sig ha blivit urvuxna över vintern.
 
Och ja, efter avslutat klädbyte tog vi en tur på stan och kontrasten blev så tydlig! Från återbruk i både tanke och handling. Med plagg som lever vidare hos nya ägare där varje återbrukat plagg innebär en liten men fortfarande en viktig besparing av jordens resurser -  till alla dessa nyproducerade varor som hänger sida vid sida, presenterade i en kontext som är utformad enbart för att locka till ökad konsumtion.
 
Ja, den stadsturen lämnade en viss bismak...
(och nej, vi gjorde inga nyköp)
 
.
 

Kommentarer
Postat av: irenejb

Hade tänkt åka in till stan igår, men vädret var så fint att jag blev hemma i trädgården i stället. Men jag antar att det kommer att ordnas fler klädbytardagar, och då kanske jag kommer iväg. Misstänker att även här behöver Stora E nya kläder inför sommaren. Förra säsongen inhandlades väldigt få plagg, och nu har hon växt ännu mer. Lilla E får vi se, hon tar ju i första hand över de kläder Stora E växt ur.

2014-04-06 @ 16:57:28
URL: http://irenejb.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0