Solhonung eller maskrossirap?

 
Solhonung eller maskrossirap? Det första låter ju onekligen både vackrare och mer aptitligt, även om det senare är mer rättvisande.
Oavsett vad du väljer att kalla det så är det väldigt gott och smakar faktiskt väldigt mycket som honung, men är om möjligt ännu mer sött och sliskigt än den verkliga varan.
 
Du behöver
100g maskrosblomsblad (det gula bara)
1dl apelsinjuice
3dl vatten
4-5dl socker
 
Lägg kronbladen, vattnet och juicen i en kastrull, koka upp och låt sedan sjuda i ca 15 min. Sila av alla bladen, häll tillbaka det nu klara maskrosavkoket i kastrullen. Rör ned sockret och låt sedan koka i en knapp timme (jag kokade ca 45 min) för att få den där lite sega honungs-siraps-konsistensen, och sen har du färdig solhonung, (eller maskrossirap) som du kan hälla upp i rena burkar/flaskor och förvara i kylskåp när du inte avnjuter den i filen, på smörgåsen eller vad annat som nu kan tänkas piggas upp med socker och maskrosor!
 
Receptet hittade jag HÄR, men det verkar vara lite si och så med uppkopplingen till den sidan tyvärr...



 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor Landmark

Det låter gott!

Vi gjorde maskrosvin en sommar. Det rekommenderas!!!

2014-06-08 @ 23:40:27
URL: http://originella.blogspot.com
Postat av: med nål och tråd

Vad häftigt! Synd att maskrosorna blommat över här i stockholm, annars hade jag definitivt testat receptet

2014-06-09 @ 07:54:25
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Fiff

Kul! Får nog testa nästa år. Jag har granskottssirap på gång här hemma. Det ska också bli spännande :-)

2014-06-09 @ 21:10:49
URL: http://fiffelochtrad.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0