Sytt: Första (men inte sista) paret haremsbyxor


Capoeira-a-like-posen får ni se som en bonus...
 
Alltså - haremsbyxor! Vilket plagg! ♥
 
Och nu talar jag inte om sånna tights med lite extra häng/puff kring rumpan som går att köpa i vanliga butiker, utan jag pratar om de där superpuffiga som sys av två rektanglar bara. En rektangel till benen och en till linningen. Dessa två blir tillsammans den ultimata mixen av byxor och kjol så här till sommaren!
 
Jag sydde efter DENNA TUTORIAL som jag hittade hos Be My Goth. Enkel och lättfattad i mitt tycke - och resultatet blev ju kanon, även om jag lyckades med konststycket att i princip sy hela byxan två gånger på grund av lite feltänk och materialproblem...
 
Typ så som att;
 
...den stora rullen med svart tråd som jag VET att jag har, var puts väck borta lagomt till att jag ÄNTLIGEN fick tid att sy.
 
...lyckades först få fel sida ut på byxdelen, eller på linningsdelen, beroende på hur man tänker (hade först tänkt ha avigsidan utåt) och fick lov att välja en del att sy om. Jag valde byxdelen, därför att...
 
...jag verkligen inte alls fick till det där med att sy smock! Har köpt särskild resårtråd och allt, och det verkade ju så enkelt, men den bara fastnade i spolkapseln hela tiden vilket resulterade i ett suuuuuuuperhård smock som sprack så snart jag drog lite i den. Ska kolla upp mer noga sen vad jag ska göra för att få det att funka, men för det här paret byxor fick lösningen bli en improviserad brutalsmock av den resår som råkade finnas hemma. Inte vacker alls (se bild nedan) men den fyller sin funktion!
 
...men trots dessa motgångar är jag verkligen supernöjd med resultatet! Puffiga, sköna och superrymliga. Svala men ändå täckande och håller sig på plats även om det blåser. Rätt underbara som sommarbrallor med andra ord!
 
Jag valde att strunta i resår nedtill då längden på mina ben gör att byxbenen ändå inte riskerar att släpa i marken, men är byxorna till en lite kortare person så kan det säkert vara bra med mudd eller resår även i bensluten. Det där med ett plottrigt mönstrat tyg (mitt är av tunn bomull, köpt på loppis) är ju också väldigt tacksamt när det gäller att maskera galet-sydd-smock. Även om det ser bedrövligt ut på insidan så är de hur fina som helst på utsidan!
 
Ska nog komplettera med ett par rejäla fickor också?
Fickor är ju bra att ha...
 
Till nästa par ska jag klura på också om de går att sy med slät linning och dragkedja/knappar istället, eller kanske med mudd? Eller bara vanlig resår? För det där med att sy smock är verkligen inte (ännu) min grej!

Brutalsmock...

Kommentarer
Postat av: Tyg och otyg

Fina! Jag är överlag mycket mer för byxor än kjolar och det där är ju en schysst sommarmodell.
Vill uppmärksamma dig på att länken till mönstret inte funkar (har provat att klicka på den tre ggr), om du behöver ändra den. Hittade mönstret ändå genom att gå in på bloggen och söka.

Svar: Tack för att du uppmärksammade att mönsterlänken inte funkade - har åtgärdat det nu! :)
Metamorphosis

2014-06-15 @ 15:26:15
URL: http://tygochotyg.blogspot.com
Postat av: alias Kvasthilda

Såg din kommentar hos Be My Goth. Visst är dom härliga, brallorna? Jag har också sytt ett par. Jag fick ta fram instruktionsboken till symaskinen när jag skulle sy smock eftersom jag aldrig gjort det förut. Där stod att man ska lossa liter på trådspänningen på spolkapseln eftersom resårtråden är tjockare än vanlig tråd. Hade du gjort det? Tänkte om det var därför tråden fastnade.
Jag funderar också på om man kan sy en linning av muddväv, det tog en jäkla tid att sy smock...

Svar: Är supernöjd med mina brallor - helt suveräna! :)
Ja, nästa steg blir att se om det faktiskt går att skruva/justera ngt på själva spolkapseln för att kunna sy smock m resårtråden på underspolen. Har dock aldrig varit med om det har behövts men ngn gång ska väl vara den första? ;) (i min bok beskrivs ett helt annat sätt att sy smock dock, så jag vet inte om det är tänkt att det ska funka på min maskin egentligen?)
Metamorphosis

2014-06-16 @ 20:26:48
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se
Postat av: Elena

Hej.
Jag vill gärna testa att sy sådana men tyvärr funkar inte länken. Vill du hjälpa mig att hitta den? Vill börja testa mig fram. Harembyxor är det bästa som finns. Dock kommer jag inte ge mig på att sy smock.
Tack! Mvh Elena

Svar: Nämen så trist! Hela den sidan jag länkade till verkar vara helt tömd nu! Och där som fanns så mycket skoj! Nåväl - hittade denna beskrivning där byxorna sys på samma/liknande sätt, hoppas att det kan funka det med! :) http://threekitchenfairies.typepad.com/my_weblog/2013/09/harem-pants-tutorial.html
Metamorphosis

2014-11-26 @ 08:14:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0