Stickat: Sommartröjan som blev en hösttröja

 
Sent om sider kanske, och efter otaliga upprepningar och omstickningar av ärmarna så är nu min sommartröja äntligen klar! Garnet, som är en 50/50 mix av ull och bomull är helt klifritt (tycker i alla fall jag) så min plan att kunna ha tröjan med bara ett linne under verkar funka, med samtidigt så värmer den mer än en bomullströja, och garnet var också trevligare att sticka med än de rena bomullsgarner jag testat. Synd bara att jag är en sån fryslort att det oftast bara är ren ull (gärna i lager) som räcker för att hålla mig varm vintertid... men det kommer väl en sommar snart igen hoppas jag!
 
Modellen blev enkel. Stickad uppifrån och ned, med några förkortade varv bak vid ringningen, med ökningar/minskningar i ryggen för att få lite form på tröjan och markerade "sidsömmar" och raglanskärningar som dekor, sprund i sidorna och så och ett lite sprund med en knapp bak i nacken!
 
Garn: Rowan Amy Butler Belle Organic DK
(reaköp, utgående märke/sort tydligen)
Stickor: 3,5mm
 
Sammantaget gick det åt ganska precis 500g till en tröja modell något längre i storlek 30/40. Färgen är precis som tidigare jättesvår att få rätt på bild, men utifrån hur det ser ut på min dator är nog den övre mer rättvisande.




Kommentarer
Postat av: irenejb

Ser ut att kunna bli en riktig favorit. Jättefin modell.

2014-10-27 @ 08:16:27
URL: http://irenejb.blogspot.se
Postat av: Ewa Svensson

Sommar- eller hösttröja? Jag tycker det verkar vara en fantastisk åretrunttröja! Kanske inte för de allra varmaste sommardagarna då, men det är ju inte varje sommar som är som den vi haft i år. Min älsklingskofta som snart är utsliten är också stickad i hälften ull, hälften bomull. Mjukt och lagom varmt!

2014-10-27 @ 18:00:20
URL: http://tygochgarn.wordpress.com/
Postat av: Erica

Vilken fin modell och färgen ser mycket trevlig ut också, lite som päronglass = sommrigt eller kanske lite vårknoppar = vårigt.

2014-10-31 @ 19:44:13
URL: http://erica-svala.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0