Massor av lappar...



I helgen har jag satt saxen i ett projekt jag tänkt på väldigt länge, och som dessutom fanns med bland mina pysselplaner inför det kommande året,  nämligen ett lapptäcke!

81 små kvadratiska lappar blev utklippta ur diverse tyger som hittades i gömmorna, och till min stora glädje hann jag även sätta symaskinen i arbete och sy ihop dem allesammans!

Efter att jag pusslat och plockat med mina små lappar under lördagskvällen för att få dem i ett regelbundet ickemönster så gjorde jag som Gerda tipsade om i sin lapptäckes-tutorial, nämligen att märka upp respektive rad av lappar. Måste säga att det underlättade att ha detta gjort när jag väl satte mig vid symaskinen dagen efter! (Vis av erfarenhet har jag lärt mig att avstå från att sy sent på kvällen när jag är trött. Lite som don´t drink and drive, fast med trötthet och symaskin...)


Resultatet efter helgens lapp-pyssel är så här långt en 74x74 cm stor framsida av diverse bomullstyger.

Det finns garanterat mååååånga väldigt mycket finare lapptäcken, men med tanke på att detta är mitt första lapp-projekt sedan den där lilla kudden i blockhus-teknik i grundskolans syslöjd är jag riktigt nöjd!

Det jag funderar nu på är vad jag ska sätta på baksidan?
Och hur jag ska göra stickningar/quiltsömmar?
Om jag ens ska ha några?
Ska där vara nåt slags mellanlägg?
Vilket i så fall?

Ja, jag hade inte riktigt väntat mig att faktiskt komma så här långt i mitt täckes-projekt så här snart så jag har helt enkelt inte hunnit tänka längre än till framsidan...

Nåväl, jag ska ta och surfa runt lite i jakt på sätt att fixa schysta baksidor  - och har Du ett tips eller råd när det kommer till färdigställandet av ett lapptäcke tar jag tacksamt emot dem!

Kommentarer
Postat av: U-B

Ett riktigt "gladtäcke"!

2011-02-27 @ 20:57:18
Postat av: Ulrika

Tycker att det ser jättefint och glatt ut! Ett lapptäcke behöver inte vara sytt av ett proffs, det enkla, ibland lite vingliga blir fint! Precis som du tycker jag också att det gick snabbare än vad jag kunnat tro att sy ett litet lapptäcke. Men ett till en dubbelsäng... det har jag nog inte tålamod till!

2011-02-28 @ 09:56:40
URL: http://www.ulrikaolsson.blogspot.com
Postat av: Deleine

Sabrina- ÅÅÅh ett sånt där täcke vill jag haaa, mamma det är det finaste jag sett!!!



I mitt hem fick det då full poäng :)

2011-02-28 @ 19:33:03
URL: http://deleines.wordpress.com
Postat av: Evasleva

Du får gärna dela med dig av vad du kommer fram till gällande mellanlägg, baksida etc för jag ska också sy ett lapptäckte och vet inte riktigt hur jag ska göra med det där :)

2011-02-28 @ 21:03:38
URL: http://evaslevapysslar.blogspot.com
Postat av: med nål och tråd

När jag sydde ett litet lapptäcke till en kompis barn så hade jag något slags tjockt syntetmellanlägg. Som vadd, fast ändå inte, några milimeter tjockt var det. Går att tvätta i maskin o allt.

2011-03-01 @ 08:51:20
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: med nål och tråd

men så oartigt. Jättefint lapptäcke, glömde jag att säga. Less is more!

2011-03-01 @ 08:52:13
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Tyg och otyg

Jag tycker också det är jättefint! Jag har ju sytt ett bebistäcke under det senaste året och jag använde sån täckesvadd (minns inte om det är så den heter, men den finns på metervara i alla tygaffärer och även på typ Åhléns). Vändsydde hela täcket med vadd och baksida och kviltade, inte runt alla lappar, för jag hade så många. Man kan förstås också lägga ihop framsida, vadd och baksida, kvilta och sedan sy på en kant, om man hellre vill.

Sen har jag sett att en del fodrar sina bebislapptäcken med fleece eller liknande, då får man ju liksom foder och baksida i ett. Vändsytt eller bandkantat kanske?

Om du inte ska ha täcket större än så kanske det inte behöver kviltas, eller så kanske du kan sy runt nån ruta här och där, om du inte vill sy runt alla?

2011-03-01 @ 09:19:14
URL: http://tygochotyg.blogspot.com
Postat av: TokTova

Köp qviltvadden hos Filtmakeriet (www.filtmakeriet.se) så får du ett riktigt fint mellanlägg i ull. De köper dessutom bara ull från fårägare som tar väl hand om sina djur. Jag köper all min ull från dem och har aldrig blivit besviken.

2011-03-02 @ 18:27:12
URL: http://toktova.blogspot.com
Postat av: metamorphosis

Tack alla för alla tips ang. lapptäcken! :-)

2011-03-02 @ 20:28:40
URL: http://metamorphosis.blogg.se/
Postat av: Anne

Min farmor var en storartad lapptäcksmakerska. Hon brukade göra quiltsömmar på vissa rutor i form av någon sorts motiv. På ett täcke som jag fick såg quilten ut som rosetter, var väldigt fint. Ett annat var det segelfartyg. Blir som ett dekorativt broderi, kan ju också göras i olika kontrastfärger, kan jag tänka mig.

2011-03-09 @ 19:16:02
URL: http://annebjornstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0