Stickat: En fjunig bäbiskofta i alpaca




Så var den fjuniga bäbiskoftan färdig!
Det blev några turer fram och tillbaka under stickandets gång (mer om det längre ned) men till sist så var den klar, och jag tror att den nog blir alldeles lagom både i storlek och värme för vår sommarbäbis.

Storlek: 62-68cl
Mönster: Koftans kofta
Garn: Drops Classig Alpaca (ca 130g)
Stickor: 3mm
Övrig: Loppisfyndade pärlemorknappar

Vissa gånger blir ju sånna här på frihand-projekt alldeles precis som man tänkte sig dem! Som regnbågstunikan jag stickade förra vinter som blev i princip exakt så som jag tänkte mig den och som jag skissade upp den.

Andra gånger blir det inte alls som man tänkte sig.
Detta var en sån gång.
För ärligt talat, förrutom garnet och att det blev en kofta i bäbisstorlek så är det ju inte mycket som blev som jag tänkte mig koftan när jag började på den!

De där råa, rullkanterna jag tänkte mig i nederkant och ärmslut (och som ju funkat fint på andra stickprojekt) visa sig inte funka alls. Vet inte om det var garnet eller valet av stickor, men det rullade sig alldeles tokigt mycket!
Bara att komma med en annan lösning alltså...

Likaså detta med huvan.
Jag tänkte mig ju en kofta utan huva till att börja med, men sen ändrade jag mig och plockade upp maskor och stickade på en. Den kändes dock lite, ja, knasig när den väl var klar.
Liksom som att den inte riktigt hörde ihop med restan av koftan?
Istället för att försöka "normalisera" luvan så satsade jag på att göra den ännu lite knasigare så jag la till en "svans" - och plötsligt så fungerade faktiskt huvan ihop med koftan!

Jag fastnade verkligen för Soulemamas inlägg om knappval till sin bäbiskofta utifrån vilket barn/namn de olika knapparna skulle passa till och jag kan ju därför inte annat än börja fundera på vem en sån här kofta, fjunig och mullvadsgråbrun med pärlomorknappar, passar till?

Vad tror ni? Vem skulle passa i en sån här kofta?

Kommentarer
Postat av: Deleine

Åh gu va fin!!! Jag vill också kunna sticka så där fint för en sådan kofta skulle jag också behöva!!!

2011-03-20 @ 09:33:39
URL: http://deleines.wordpress.com
Postat av: Iréne JB

Koftan kommer att passa perfekt på en liten trollunge :) Gillar att luvan är lång med svans. Tror att den där svansen kommer bli perfekt att suga på.

2011-03-20 @ 10:35:15
URL: http://www.irenejb.blogspot.com
Postat av: VirkStina

Tjusigt!

2011-03-20 @ 10:51:43
Postat av: solängel

Mysig! Ser fram emot livebild så småningom! ;-)

2011-03-20 @ 11:22:57
URL: http://frihandat.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Jag tror att (ett av mina totalt nedröstade favoritnamn) Totte skulle passa i den.

2011-03-20 @ 20:28:04
URL: http://k-markt.blogspot.com
Postat av: U-B

En trollunge - helt klart!

2011-03-20 @ 21:24:30
Postat av: metamorphosis

Kajsa - Helt klart att en Totte skulle passa i den här koftan!



Irene och U-B - med tanke på att storasyskonen kallat bäbisen för "Trollbäbisen Buzz" ibland så låter det där med en trollunge inte helt otroligt faktistk... ;-)

2011-03-21 @ 10:17:26
URL: http://metamorphosis.blogg.se/
Postat av: Anna

Alltså vilka helt ljuvliga bebisgrejor du fixat. Helt helt underbart fint alltihopa. Vad mysigt att få hålla på och förbereda för att välkomna en ny liten världsmedborgare. Kram Anna

2011-03-21 @ 12:52:46
URL: http://mammagumman.blogspot.com/
Postat av: Evasleva

Åh, den är ju fantastisk! Oavsett namn så kommer den ju garanterat att passa just ditt barn.

2011-03-21 @ 20:33:51
URL: http://evaslevapysslar.blogspot.com
Postat av: Tyg och otyg

Åh, så fin! Jag är så svag för sådana där spetsiga luvor. Och det är ju just det som är så schysst när man sätter igång projekt ganska förutsättningslöst; att man inte vet var det ska landa, men att det oftast blir bra.



Plastfusingen ja, jag har gjort det hemma i lägenheten och tyckt att det funkat bra, men när vi gjorde det på slöjdklubben luktade det faktiskt rätt mycket. Kanske beror det på vilken plast man har, eller så var det för att vi då hade tre strykjärn i omlopp och betydligt mer plast... Kanske är bra att öppna ett fönster eller så åtminstone, eller så får du vänta tills man kan flytta strykbrädan utomhus... :)

2011-03-21 @ 22:28:14
URL: http://tygochotyg.blogspot.com
Postat av: Tyg och otyg

Åh, så fin! Jag är så svag för sådana där spetsiga luvor. Och det är ju just det som är så schysst när man sätter igång projekt ganska förutsättningslöst; att man inte vet var det ska landa, men att det oftast blir bra.



Plastfusingen ja, jag har gjort det hemma i lägenheten och tyckt att det funkat bra, men när vi gjorde det på slöjdklubben luktade det faktiskt rätt mycket. Kanske beror det på vilken plast man har, eller så var det för att vi då hade tre strykjärn i omlopp och betydligt mer plast... Kanske är bra att öppna ett fönster eller så åtminstone, eller så får du vänta tills man kan flytta strykbrädan utomhus... :)

2011-03-21 @ 22:28:55
URL: http://tygochotyg.blogspot.com
Postat av: maria

Vilken otroligt söt kofta!

2011-03-22 @ 22:12:22
URL: http://millyomolly.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0