Ringblomssalva, here I come!

 
Det börjar lite oskyldigt med en enkel, hemrörd kokosdeo och innan en vet ordet av är det snart tyngre grejer som gäller... 
"It´s a slipperly slope", som en kursare kommenterade.
 
Japp, du gissade rätt Jag ska göra egen ringblomssalva!
 
Efter att ha kollat lite olika recept verkar 40ml olja till 10g bivax vara en bra tumregel när det gäller salva.
 
Efter inspiration från Sagogrynets tips på basrecept kommer det garanterat att bli fler varianter av krämer, salvor och cerat än ren ringblomssalva ihopblandade här hemma! Bivax och sheasmör är beställt och i köksfönstret står burkarna med oljor och drar sig och blir vända med jämna mellanrum. När jag ändå var i växplockartagen passade jag på att klippa in lite pepparmynt också. Jag vet inte om det fungerar att hantera myntan på samma sätt som ringblomorna, men jag tänkte att det kan vara värt en chansning! Det enda jag har att förlora är några kvistar mynta och ett par deciliter rapsolja. Det jag har att vinna är myntadoftande läppcerat att använda i vinter!
 

Kommentarer
Postat av: Anna, od Andulky

Wow, du är grym. Överkurs för mig, men kanske nån gång i framtiden. Blev klart inspirerad!!

Svar: Jag är ju inte klar ännu... ;)(faktiskt så verkar det vara lättare än man kan tro)
Metamorphosis

2013-08-29 @ 13:55:02
URL: http://odandulky.blogspot.se/
Postat av: Maria

Jag gjorde egen ringblomssalva för många år sedan. Har för mig att den skulle vara nyttig för allt möjligt...

Svar: Ja, det verkar ju vara värsta dundersalvan! :)
Metamorphosis

2013-09-04 @ 09:18:28
URL: http://www.jagblommar.se
Postat av: My

Hur har det gått?

Svar: Bra tror jag! :) Jag har fått hem bivax och annat som jag beställt och nu ska oljan bara stå och dra någon vecka till - sen blir det salvkok!
Metamorphosis

2013-09-04 @ 20:26:49
Postat av: Elenore

Hej
Jag har gjort ringblomssalva i mååånga år nu, och det är den bästa salvan som finns. Nästa sommar får du prova att ta rosenblad (om du har rosor, annars får du knycka någonstans) fungerar nästan lika bra som ringblommor och doftar ljuvligt.
Om det inte fungerar med myntablad i olja kan du göra neutralt läppbalsam och använda pepparmyntsolja , eterisk olja, finns i lite olika sorter. Funkar jättebra.
Hälsningar Elenore

Svar: Tack för tipsen! Rosenolja måste jag absolut testa nästa år, för rosor finns att tillgå!
Metamorphosis

2013-09-19 @ 10:45:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0