Att sticka en ficka


Att sticka en instickad ficka

Först, sticka en lapp i den storlek du vill ha din ficka.

Fickorna på min kofta vill jag ha små men ändå nog stora för att rymma mobiltelefon och annat småplock.
De här lapparna kommer alltså att bli den främre/yttre insidan av fickan.
Har stickat fickorna i slätstickning och avslutat med ett avigt varv längst upp.

Detta sista aviga varv är för att ficklappen ska vilja böja sig åt rätt håll (syns på en bild längre ned)



När du kommer till den plats du vill ha ficköppningen plockar du av samma antal maskor som din ficklapp är bred och sätter dem på en maskhållare eller på en tråd.



Istället för att sticka de maskor du satt på hållaren börjar du nu sticka från ficklappen.
Här gäller det dock att tänka till vilken sida du vill ha innåt, innuti fickan!

Jag vill ha mina fickor slätstickade på insidan och lappen hamnade då med den slätstickade sidan mot avigan på koftan.



Här har jag hunnit sticka några varv och man kan se hur det där sista aviga varvet jag stickade på ficklappen gör att den viker in sig snyggt.



Flytta över maskorna från maskhållaren till en sticka.
Nu kan du börja sticka den bakre/inre delen av fickpåsen.



Här har jag kommit ungefär halvvägs på den inre/bakre delen av fickpåsen.
När den delen är lika lång som den främre syr du ihop runt kanterna.
Det kan även behövas dras ihop lite i kanterna på ficköppningen för att få den snygg och tight.



Et voila! Förhoppningsvis har du nu en färdig, instickad ficka!



Som sticknovis uppskattar jag själv mycket när andra bloggare lägger ut beskrivningar och bildserier kring olika moment, så nu när jag skulle sticka instickade fickor på min Körsbärskofta bestämde jag mig för att göra en bildserie kring det.

Förhoppningsvis kan den kanske glädja någon annan sticknovis?

Tack till Anna som gav mig en muntlig genomgång för hur det skulle gå till. Utan henne hade det nog inte blivit någon ficka alls!

/metamorphosis

Kommentarer
Postat av: Maria

För mig som är sticknovis så ser det där avancerat ut!

2009-08-25 @ 19:15:17
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Fale Artut

Jag tycker att det var ett fint upplägg! Fina färger på koftan!

2009-08-25 @ 23:22:09
URL: http://faleartut.blogspot.com
Postat av: sunna

Tusen tusen tack för en mycket proffsig beskrivning, nu ska här stickas fickor för det vill jag ha

2009-08-26 @ 23:24:37
URL: http://sunnasblogg.blogspot.com
Postat av: Tant Kofta

Vad roligt att du lägger t beskrivning.

För mig är det bloggvärldens "framsida" att inspirera och inspireras.

hej fr. Koftan

2009-08-30 @ 11:17:30
URL: http://tantkofta.blogspot.com/
Postat av: [email protected]

Hej!
Jag är väldig glad att ha hittat till din sida. Det verkar svårt att hitta bra beskrivningar på stickade innerfickor här ute på internet annars. Men jag blir lite förvirrad! Stickade du din kofta uppifrån och ned? Eller varför har du fotat stickningen upp och ned, från stickarens perspektiv? Det gör mig lite snurrig :)

Sedan har jag svårt att se på bilderna, om du har en avig kant på fickans övre del också (alltså den del som stickas ihop med den övre delen av koftan), eller bara på den nedre kanten?

Hoppas att du ser det här! Vore väldigt tacksam för svar!
Vänliga hälsningar
Térèse

Svar: Så roligt om min (nu väldigt gamla) beskrivning kan vara till ngn hjälp! :)
Koftan är mycket riktigt stickad uppifrån och ned, och bilderna är fotade så som koftan ser ut, alltså det som är nedåt på bilden är också nedåt på koftan. Tyckte själv att det var logiskt då, men så var kke inte fallet? ;)

Avig kant hade jag bara på den yttre delens övre kant. Den bit av fickan som ligger närmast kroppen är bara fortsatt slätstickning rakt ned, precis som resten av koftans "kropp".

Skulle jag göra fickorna igen vet jag faktiskt inte om jag skulle idas göra en hel fickpåse så där, eller om jag bara skulle sticka en liten kant, och sen sy fast den delen fickan som bara fortsätter att stickas rakt ned, direkt mot framstycket.

Det där kändes dock som en galet omständig förklaring! Får skylla på att klockan är mycket... ;) Kanske är dags att jag stickar något med fickor igen, så att jag år tillfälle att göra en ny bildserie?
Metamorphosis

2013-09-19 @ 21:42:14
Postat av: Térèse

Hej igen och tack för ditt supersnabba svar! Det hjälpte mig absolut. Visst är det logiskt att fota koftan så som den ser ut framifrån, men för mig som försökte följa beskrivningen, kändes det lättare att vända upp och ned på bilderna så att din stickning hamnade åt samma håll som min :)

Förstår hur du menar med en ficklapp som sys fast mot framstycket. Jag såg dock en sådan videobeskrivning på Garnstudios hemsida, och tyckte att det såg lite klumpigare ut än din variant. Då syntes liksom kanten av fickpåsen utanpå koftan.

Nu ska jag sticka vidare! Tack igen för hjälpen - och för att du lade upp beskrivningen från början! Hör av mig om jag har fler frågor :)

/Térèse

2013-09-19 @ 22:33:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0