Müsli



Tyckte tidigare att hemgjord müsli mest bara var torr och dammig, hur mycket gott man än blandade i.

Sen fick jag reda på hemligheten bakom en god müsli - ROSTNING!

Receptet här nedan är det jag fick till mig från början, men även om jag utgått från det har jag nog aldrig följt det till punkt och pricka.
Havregryn blir till rågflingor, rapsolja istället för olivolja, torkade aprikoser istället för russin och veteklit var visst slut så det fick bli mer vetegroddar istället... osv...

Istället har müslin från gång till gång fått anpassas till det som finns hemma och till de som skall äta den.
Sista omgången har nötterna blivit helt bortplockade och istället utbytta till pumpafrön för att passa våra gäster som ska komma och hälsa, och oljan hade visst tagit slut kvällen innan så det fick visst bli en oljefri müsli...



Müsli - ett ungefärligt recept

1½ liter havregryn
½ dl hela linfrön
1½ dl skalade sesamfrön
1½ dl solrosfrön
3 dl riven kokos
1 dl vetekli
1½ dl vetegroddar
1 msk vaniljsocker
1½ msk kanel
2 nävar hackade nötter/mandel
2 dl vatten
1½ dla olivolja

2½ dl russin (blandas i efter rostningen)

Blanda ihop alla ingredienser utom russinen i en stor skål.
Bred ut i en ungsform.
Rosta i 225 grader i mitten av ugnen i ca 15 till 25 minuter.
Rör om var 5:e minut för att müslin skall bli jämt rostad.
När müslin är färdigrostad, blanda i russinen.
Låt svalna och häll sedan över den färdiga müslin i en lämplig burk.

Smaklig frukost!

Kommentarer
Postat av: Anna

Tack för ett bra recept!

2009-07-16 @ 08:33:59
URL: http://odandulky.blogspot.com/
Postat av: Bara Barah

Oh I will try!

2009-07-16 @ 10:51:55
URL: http://www.barabarah.blogspot.com
Postat av: Lille Gitte

For en fin blogg. Fin hedding (overskrift)som er gjennomført. Takk for frokostoppskrift

2009-07-17 @ 06:41:52
URL: http://lillegitte.blogspot.com
Postat av: Efwa - Medea

Nu ska jag testa ditt recept på ett ungefär. Hittar inte mitt vanliga just nu.

2010-08-25 @ 12:08:40
URL: http://medeashem.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0