Det där med tillsatser...



Blev för ett tag utmanad av HomeRiver att pröva och utvärdera en vecka med färre tillsatser.
Ironiskt nog slutade det hela med en vecka med mer tillsatser och "E:n" än vanligtvis...

Vi pratar köpta isglassar och färdig potatissallad på burk, fryspizza och pedagogiska måltider på jobbet med mat från kommunens storkök... och jag som tycker att vi brukar ligga rätt bra till vanligtvis!
Med hembakt mjukbröd, icke smaksatta mejeriprodukter, aldrig pulvermos och ofta grytor och soppor, lagade på "rena" råvaror utan buljonger med smakförstärkare och gojs i?!

Nåväl, ska defenitivt se till att göra ett nytt försök att att aktivt minska tillsatserna i den mat vi äter, men för att bidra med något litet till den här utmaningen tänkte jag få bjuda på tips på hur man kan använda sånt man har hemma i köket till annat än mat och på så sätt minska tillsatser och konstiga ämnen även på andra håll!

Ättika/Ättikssprit
- superbra att använda för att få bort kalkavlagringar kring kranar, i vattenkokare och liknande. Ättikan är även vår räddning för att lyckas få toaletterna riktigt rena utan läskiga medel eller att skrubba oss blå! (Häll i en skvätt och låt verka en stund, gärna tillsammans med lite såpa, innan du skrubbar ur toalettstolen)
Använder även ättika när jag färgat garn för att få färgen att fästa i garnet, och tidigare som sköljmedel för tygblöjorna.

Rapsolja/matolja - vet att HomerRiver her self använder rapsolja för att tvätta bort smink. Här har den använts för att smörja och tvätta små bäbisar (trevligt att slippa mineralolja på småbarn) men även som bodylotion när det varit riktigt torrt och fnasigt...

Bikarbonat - fungerar fint som deodorant, trott eller ej! Stryk bara på lite under armarna efter tvätt/dusch.

Potatismjöl - har jag använt för att hindra det att bli rött och ont i de där bäbisvecken som aldrig får en chans att torka upp annars. Bara doppa fingret i potatismjöl och stryk i vecket (efter att först ha tvättat och torkat så klart) eller varför inte sätta en bytta potatismjöl i frysen och pudra det på vattkoppor för att lindra klådan?



Har du själv fler tips på nya anävändningsområden för vanliga matvaror så skriv gärna en kommentar och berätta!

/Metamorphosis

Kommentarer
Postat av: HomeRiver

Åh, tack vilka bra tips! Ska se om jag kan bidra med fler tips på min blogg längre fram.



Idag ska jag ut och och åka båt med pojkarna. Hoppas ni får en fin helg!

2009-07-04 @ 07:29:27
URL: http://homeriver.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag sksickade min PIF för ett tag sen. Har den kommit fram?

2009-07-04 @ 08:50:03
URL: http://www.klockarbarn.blogspot.com
Postat av: Loa

Tack för bra tips! Jag blev också utmanad av HomeRiver om tillsatserna. Det sammanföll dock med att jag skulle utesluta alla mjölkprodukter ur kosten (pga ammande bebisen som kanske inte tål mjölk...) så det blev lite väl mycket att hålla reda på. När jag väl hittade mat utan skummjölkspulver (varför skummjölkspulver i allt???) så brydde jag mig inte så mycket om E-numrena...



Tjingeling

2009-07-04 @ 18:16:47
URL: http://www.ecolocobloggen.blogspot.com
Postat av: Ann

Om du du ska putsa något som är gjort av metall kan du klä in zinken med aluminiumfolie (den blanka sidan upp) strö över salt (hällst grovsalt) på folien och slå på kokande vatten. Sänk ner metallförmålet ovh låta det ligga en stund. Ta upp föremålet (passa fingrarna!) Torka av med ren handduk. Sedan blänker det riktigt ^^



Ska du putsa silver kan du ta tandkräm på ett papper, gnugga och skölj av (^.^)

2010-06-26 @ 23:21:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0