På stickorna: en Godis-kofta


Detta är det där projektet jag skulle köpa knappar till.
Och visst ser ni att den är choklad- och lakritsrandig?
Nästan som den där Fazer chokladen.

Efter att ha velat fram och tillbaka mellan tunika och kofta och testat lite olika stickfasthet föll valet till sist på en  Koftans Kofta stickad på 4mm stickor (garnet är rekomenderat för stickor 3-3½mm)

Är bra sugen på att ha röda knappar till den här koftan när den är klar.
Valet just nu står mellan fina röda knappar av trä från Butik Bolla och de röda, runda, blanka plastknapparna jag fyndade på loppisen.

Funderar bara på hur träknappar klarar maskintvätt?
Jag tvättar gärna mina ullplagg för hand när det krävs, men nu när jag stickar i garn som klarar maskintvätt vill jag inte gärna behöva tvätta koftan för hand på grund av knapparna istället...

En till sak som ligger till plastknapparnas fördel är ju också att de ser ut som sånna chokladlinser (non-stop/smarties/m&m) och det passar ju väldigt bra till en kofta i godistema, eller hur?



I have a Candy Cardigan on my needles at the moment!
(I guess you all see the chocolate and liquorice stripes?)

I think there will be red buttons on it, but I have not desided on what buttons to use.
The red wooden ones or the plastic ones?

The things i like about the one in plastic is that they can be washed in the washing machine AND they do look like M&Ms or smarties, don´t they?!
And what better buttons to put on a Candy Cardigan than candy buttons?

Kommentarer
Postat av: Blondie

ååh, påminner en finsk godisstång som heter "sukulaku". mums! fina färger!

2010-04-10 @ 19:28:48
URL: http://myquote.blogg.se/
Postat av: Tyg och otyg

Du ska inte använda de fyrkantiga läderknapparna till den här koftan då? Av hur färgerna ser ut på bilden tror jag det skulle bli snyggt också! Å andra sidan vet jag inte hur läderknappar uppför sig i tvättmaskinen heller...

2010-04-10 @ 20:07:19
URL: http://tygochotyg.blogspot.com
Postat av: sunna

Åh vad godissugen jag blev och knapparna.. vilket fynd

2010-04-11 @ 10:19:37
URL: http://sunnasblogg.blogspot.com
Postat av: zandrama

Om du stoppar koftan i en tvättpåse vid tvätt borde väl knapparna klara sig? Jag skulle chansa på det iaf. 8)

2010-04-11 @ 11:27:51
URL: http://zandramapyssel.wordpress.com
Postat av: Tant Grön

Åh det kommer att bli en jättefin kofta tror jag! Jag funderar själv på att börja sticka en svart kofta men har inte bestämt mig för nått garn ännu. Vilket garn använder du?

2010-04-11 @ 20:25:29
URL: http://tantgroen.blogspot.com/
Postat av: med nål och tråd

Jag tror att det kommer att bli snyggt oavsett vilken knapp du väljer. Men om jag nu tvunget måste välja ;) så skulle jag köra på de mönstrade röda knapparna, för de är lite matta i färgen och det tycker jag är snyggt till ullgarnet.

2010-04-12 @ 10:07:21
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0