Återbrukade jeans


Jeans slits ofta väldigt ojämt.
När de verkligen är trådslitna och håliga på ett ställe är tyg och sömmar ofta hela och fina på andra ställen.
Jag har tidigare omvandlat mina egna slitna jeans till kjolar och barnbyxor (även om just de hade hunnit bli urvuxna innan de var klara)

När nu två par av pappans jeans nu hade gett upp tänkte jag testa att utnyttja de bra och hela delarna av dem till att sy kassar för rejäla kassar finns det alltid behov av...och är de dessutom lättsydda och snygga så är ju det ett plus!


Den förstärkta bensömmarnan (som ju tycks vara näst intill outslitliga!) klipptes loss från bägge benen för att bli axelband och nederdelen av byxbenen klipptes loss och blev sidorna på kassen (ett ben/sida).

Har låtit bli att fålla axelband och kanter (förrutom på den ena kassen som har kvar fållen som var på jeansen) för att behålla "slitna jeans"-känslan.


Utklippta bakfickor syddes fast på kassarna.
En kombination av funktion och dekor!

Nu återstår att klura ut om man kan återbruka knappgylfar och framfickor på något klurigt sätt så verkligen hela jeansen blir återbrukade...

Kommentarer
Postat av: Blenda

Snygga!

Jag gjorde ett nytt förkläde (till min keramikkurs) av min dotters avklippta jeansben, det blev skitsnyggt! :-D (Hon gjorde jeansshorts av ett par märkesjeans som vi köpte på JC:s superrea i våras, för 49 kr... Så redan där var det återbruk!)

Postat av: Anonym

Jeans är verkligen tacksamma. Snygga som vanliga jeans och perfekta att återbruka.

2010-07-25 @ 11:49:45
URL: http://irenejb.blogspot.com
Postat av: jessica

Jag har sett på Etsy att någon använder jeansens ovandel(tar bort byxbenen) och syr på volanger (utanpå) för att göra klockiga kjolar. Du skulle kunna använda framdelen till en kjol med ett annat tyg baktill och sen volanger i härliga olika tyger.

2010-07-25 @ 14:56:25
Postat av: Tyg och otyg

Om du känner någon bebis eller gansska litet barn så låna boken Baby cool. Där finn beskrivning på hur man syr jeansjackor till småbarn av gamla jeans och då är det just knappgylf och överdel som används tror jag.

2010-07-25 @ 22:22:35
URL: http://tygochotyg.blogspot.com
Postat av: Tant Grön

Jag har både en massa gamla jeans och ett behov av fler tygpåsar så detta får jag nog prova mig på att göra. :)

2010-07-26 @ 23:08:54
URL: http://tantgroen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0