Tips och trix: Hur man stärker dukar med trälim

Här kommer en kort genomgång med lite tips och trix för hur man går till väga för med hjälp av trälim stärka virkade dukar. Du kan självklart även använda dig av andra produkter för att stärka virkade dukar ex. färdigköpt stärkelse, den traditionella sockerlagen, kanske tapetklister skulle funka också, eller som Maria/Jag blommar tipsade om, möbellack.
Trälim är dock det jag har haft hemma och därmed också det jag använt mig av när jag stärkt mina dukar!


Då trälim ofta tenderar att lämna en vit hinna på det man stärker så är mitt första tips att välja dukar i ljusa färger.


Efter att ha testat detta några gånger har jag kommit fram till att det enklaste och mest effektiva är att göra en ganska tjock lim/vatten-blandning med mycket lim och bara lite vatten. Med en tjock blandning behöver du bara blöta in dukarna en gång jämfört med om du har en blandning med mindre lim då du ofta behöver glöta in dukarna flera gånger för att få dem riktigt styva.
Blandningen häller du i en plaspåse tillsammans med i dukarna, knyt ihop och massera in limblandningen i dukarna. När du tycker dig ha fått in limblandningen överallt i dukarna öppnar du påsen, lyfter ur dukarna och klämmer ur den överflödiga limblandningen.


När du kramat ur den överflödiga lim/vattenblandningen formar du dukarna i den form du vill ha dem och lägger dem på tork. Ett tips är att täcka underlaget med plastfolie så som jag gjort på bilden för att minska risken för jobbiga limfläckar där du inte vill ha dem...
Jag har brukat vända på dem en eller ett par gånger under torkningen för att få dem att torka jämt och inte vara mjuka och dyngsura på ena sidan och snustorra och stela på den andra. Vet inte om det behövs dock. Det får ni avgöra själva! 


När dukarna är helt torra och stela är det fritt fram att börja pyssla med dem!


De dukar jag stärkte nu senast för att hänga upp i fönstret valde jag att sätta ihop med små metallringar som jag köpte i den lokala hobbybutiken. Det går givetvis att fästa ihop dukar på en mängd olika sätt, bara fantasin sätter gränserna, men jag gillade konstrasten mellan det virkade och de strikta metallringarna.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Hej och stort tack för att du lagt ut detta! Enkelt och lätt att begripa - precis vad jag letade efter! Har fyndat små vita stjärnor i loppisar hela hösten och nu ska jag göra girlanger. Tack vare din blogg känns det helt plötsligt väldigt lätt och enkelt!
Cecilia

2014-12-06 @ 18:41:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0