Sjalkavalkad

Den där bäbisen som nu är en del av vår familj visade sig trivas alldeles väldigt bra med att bli buren, framför allt när det är dags att sova.

Vagn/vagga/babyskydd går visseligen att sova i också.

En liten stund.

Men ska det sovas någon längre stund dagtid så är det sjal som gäller!


Från början såg det oftast ut så här, att han fick sitta på min mage i långsjal knutet i omslutet kryss.
Antingen med fötterna innanför som på bilden här ovan...


...eller med fötterna utanför som på den här bilden.


Ringsjal eller kortsjal är väl inte det bästa alternativet för långa sovstunder, men för att sitta i när man ska somna funderar det fint!


Numer ser det ofta ut så här när vi är på hemmaplan och det är sovtid dagtid - en bäbis som sover gott där på ryggen i omslutet kryss.

Att bära på ryggen jämfört med att bära på magen har fördelen att man inte bara har händerna fria utan att det går att även göra saker som kräver att man lutar sig framåt.

Dock är det svårt att ha samma kontakt med barnet som när det sitter på magen, framför allt när det är frågan om ett så litet barn.
Tillsvidare får ryggbärandet därför ske på hemmaplan och då främst under sovstunder. Ska vi ut på äventyr så blir det magbärande som gäller ett bra tag till!

Kommentarer
Postat av: HomeRiver

Vilka fina bilder och V ser ut att ha det så bra! Men det krävs en van sjalbärare för att våga bära en sån liten på ryggen tror jag...

2011-07-10 @ 09:24:07
URL: http://homeriver.blogg.se/
Postat av: Maria

Om jag hade en liten nu så skulle jag också testa bärsjal. Har bara haft sele till mina barn.

2011-07-11 @ 23:19:06
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: mammagumman

Fina fina bilder! Länkar hit från mig. Hoppas det är ok! Ha en fortsatt fin sommar. Kram Anna

2011-07-14 @ 10:23:17
URL: http://mammagumman.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Hej! Jag hittade hit via Harmoni i hemmet. Jag bär min 12-veckors bebis i sjal mest hela dagarna. Hon tycker att det är ok med babysitter och vagn ett tag, men precis som din bebis sover hon bäst i sjal. Det är mysigt, men det behövs en sjal med bra avlastning :-) Har du nåt sjaltips? Jag har en trikåsjal (Looma) sen mitt första barn var bebis, men jag behöver minst en sjal till. Mvh. Jenny

2011-08-15 @ 23:08:23
Postat av: metamorphosis

Jenny - Det låter ju som att en vävd sjal är ngt för er! :)

De felsta märken som finns på marknaden nu verkar vara mer eller mindre likvärdiga även om de skiljer lite i känsla/vävsätt. Därför tycker jag att man faktiskt till en början kan gå efter att välja en sjal man gillar och trivs med rent färgmässigt!



Sen finns det självklart olika åsikter om hur en bra sjal ska vara. Om man vill ha en sjal som är ganska blank och hal eller om man föredrar en lite strävare. Om man gillar riktigt tunna sjalar eller om man föredrar de som är lite stadigare. Men allt det är ju svårt att veta innan man testat någon sjal alls!



Hoppas du hittar en sjal (eller flera?) som ni trivs med!



2011-08-16 @ 10:40:45
URL: http://metamorphosis.blogg.se/
Postat av: Fru Björn

FINT! Jag kommer ihåg sommaren för fyra år sen då jag höll på med samma sak. Äger alldeles för många olika sjalar :-) Hoppas de kommer till användning snart igen.

2011-08-18 @ 00:13:35
URL: http://www.frubjornskapar.blogspot.com
Postat av: Jenny

Tack för svaret! Jag är också inne på en vävd sjal, så jag får kolla runt lite vad det finns. DEt finns väldigt många fina, så det kan bli svårt att begränsa valet, känner jag. ;-)

2011-08-18 @ 10:36:31
Postat av: Clara

Det ser så mysigt ut på alla dina bilder när du bär! Och så är jag lite avundsjuk på alla fina sjalar du har :)

Jag är så glad att Astrid gillar att bli buren! Nu har vi en tricot slen och en beco gemini sele, men är sugen på att köpa en vävd också. Har helt kärat ner mig i Girasols vackra randiga, och har sett att du har en så nu undrar jag vad du tycker? Hur varm är den t.ex? Har läst lite på sjalbarn, men vore kul att höra din åsikt om den!

Tack för din kommentar på min blogg också! Precis som du säger underlättar det med sele eller sjal, och så tar vi korta små turer :)

2013-03-27 @ 18:03:24
URL: http://clarastickar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0