Sytt: Tygbindor




De bitar av blöjtyger som blir över efter att ha klippt ut och sytt tygblöjor är helt perfekta att ta reda på och sy tygbindor eller tygtrosskydd av.
Undersidan är av PUL-tyg för att förhindra läckage.
På ovansidan på dessa är det flanell eller i vissa fall frotté och insytt däremellan finns en bit lite tjockare bomullstyg för extra uppsugning.

Jag är lite osäker på hur det känns med frotté närmast kroppen dock, så dem får vi se som experiment-alster tills vidare - men de med flanell på toppen är väldigt behagliga att använda.
Mjuka och fina och betydligt luftigare än de plastiga engångsvarianter som finns i vanliga butiker!

Vi dividerade lite, jag och storasystern här hemma, huruvida det skulle vara värt besväret att vändsy dem och sy en stickning runt kanten eller bara sy zick-zack runt dem och vi enades om det senare alternativet.
Dels så ger det väldigt tunna och smidiga bindor/trosskydd, och sen så sitter de ju så till att man sällan ser dem, så det fick bli den enkla, snabba lösningen denna gång...


(...fast en viss fåfänga gick ju inte att undkomma ens när det var bindor/trosskydd det gällde så jag har gjort mitt bästa i att matcha ihop PUL och flanell)

Kommentarer
Postat av: Evasleva

De är ju jättefina!

Jag har aldrig testat. Känns de inte lite stora? Blöjvarning?

2011-05-12 @ 13:16:57
URL: http://evaslevapysslar.blogspot.com
Postat av: metamorphosis

Om man syr riktigt, ritkigt stora och tjocka tygbindor kan man säkert lyckas uppnå blöjvarning, men dessa som är tänkta som lite rejälare trosskydd eller att ha som back upp om man använder menskopp är tunna och fina och i storlek som vanliga engångsbindor och märks/känns faktiskt mindre än engångsbindorna tack vare att de är så pass mycket luftigare och mindre plastiga! :)

2011-05-12 @ 17:52:34
URL: http://metamorphosis.blogg.se/
Postat av: Evasleva

Jo, det måste ju sannerligen vara skönare mot kroppen kan jag tänka! Vi har inte egen tvättmaskin dock så det lär vänta för min del :)

2011-05-12 @ 18:54:35
URL: http://evaslevapysslar.blogspot.com
Postat av: med nål och tråd

Tänk att bindor kan var så fina, det måste dessutom var skönt att slippa den plastiga känslan.

2011-05-14 @ 10:35:09
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0