Halloweendräkter á la återbruk

En riktigt seriös och ambitiös skapande/GDS-bloggare hade lagt upp ett inlägg som detta, kring hur man ordnar egna Halloweendräkter ett par veckor i förväg. Så där så att alla läsare både hinner bli inspirerade och hinner ordna sina egna dräkter.

Så seriös och ambitiös är visst inte jag.
Eller visst, det vore ju trevligt att vara det, men det känns lite svårt att förena med min verklighet just nu. En verklighet där jag, med bäbisen uppknuten på ryggen, sydde lillebrors dräkt samma dag som den skulle användas...

Nåväl, kanske kan jag sprida lite inspiration inför kommande maskerader?! Återbruk blev hur som helst ett genomgående tema på de stora barnens dräkter!
 



Lillebrors spökzombiemumie-dräkt. En mycket lyckad fusion av en secondhand skjorta och ett utslitet underlakan!

Otroligt rolig att göra då arbetet mest bestod av rivande och draperande och inte så mycket finlir med fållar och så. Eller ja, det blev inte en endaste liten fåll faktiskt då själva grejen med den här dräkten var att den skulle vara fransig och sliten.

Jag klippte bara av ärmarna på skjortan till lagom längd, sydde fast en stor huva som jag sytt till av lakanet, och sen var det bara att gå loss och börja drapera de rivna tyglindorna, nåla fast dem och sedan sy dem på plats med raksöm!

Storasysters häxklänning var om möjligt ännu enklare och snabbare att sy. En ur min egen garderob utrensad tunika anno 1999 fick nya sidsömmar och fick lite fransar tillklippta i nederkant, och voila!
En häxklänning var klar!

Vill man vara riktigt ambitös hade man kunnat sprättat loss ärmarna och sytt nya axelsömmmar också, men så avancerad ides jag inte vara.
Hatten fick förresten bli en orange köpesvariant av plast med fladdermöss på. Där någonstans, vid att sprätta och sy egna huvudbonader, gick visst gränsen för GDS:andet denna gången...


(klickbara bilder)

 


Kommentarer
Postat av: med nål och tråd

Spökzombien ser ju helt och hållet uppslukat av sin roll :)



Angående sax så köpte jag denna på classe, den är jättebra till tunnare material som konservburkslock, läskburkar och kapsyler, men den klipper inte igenom den hårdare kanten på konservburkar (för det behövs en plåtsax). http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162736746



Sen finns det något som heter guldsmedssax som jag testat en gång. Den saxen är ännu mindre och otroligt skön att klippa med, men jag vet inte var man kan köpa den.

2011-11-03 @ 08:52:27
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0