Gipsavgjutning - how to


Riktiga bronsavgjutningar är ju verkligen jättefina - men också lite väl dyra för min smak, eller ja, jag lägger hellre de pengarna på annat, så det blev budgetvarianten här hemma istället.
Nämligen en avgjutning i gips!

Hur man gör?

Jo, man blandar ihop en saltdeg/trolldeg och lägg en rejäl klump i en lämplig form och låter barnet trycka ned sin fot eller hand i leran så att det blir en förgjupning. Sen är det bara att blanda gipset, hälla i det i formen och när gipset härdat klart kan du ut alltsammans ur formen och förhoppningsvis har du nu en fin gipsavgjutning i din hand!

Obs! Se till att gjuta i ett kärl med mjuka kanter. En djup papptallrik går exepelvis utmärkt att använda. Plastskålen jag använde var aningens för hård så det var på vippen att jag inte fick loss avgjutningen...


Om du inte är riktigt nöjd med kanterna på din avgjutning så går det att fixa i efterhand! Det är bara att du blöter gipset och sedan täljer med en vanlig bordskniv för att forma kanterna som du vill ha dem. Nackdelen med att blöta gipset är dock att man måste vänta ännu längre innan man kan måla avgjutningen... men den som väntar på något gott!

...och så var avgjutningen nu målad och klar!
Målade den med acrylfärg, och här fick det bli nån slag fejk brons genom att jag målade hela avgjutningen först med silverfärg, lät det torka och sedan laserade hela avgjutningen med utspädd brun färg.


Kommentarer
Postat av: Drutten

Fin den blev! Jag har gjort hand och fot direkt i en guldram. Det är också fint.

2011-09-03 @ 22:11:56
URL: http://drutten-pysslar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0