Spara/laga/slänga?



Plockade fram min gamla Kånken igen, den med dragkedjan som gett upp. Hoppades på att den kanske, kanske skulle gå att använda om jag bara packade små lätta barnkläder och blöjbytessaker och inte en massa tunga skolböcker - men icke.

Dragkedjan är paj, kaput, finito. Bara att ge upp.

Vad ska då hända med väskan nu?

Jag gillar ju återbruk och att ta tillvara på saker.

Absolut.

Jag köper gärna begagnad kläder till både mig själv och barnen. Trasiga skor lämnas till skomakare, kläder lappas och lagas, en uttjänt tröja kan bli ett par bäbisbyxor, uttjänta jeans har blivit både kassar och väskor, påslakan blir filtar och sovkläder.

Saker används och återanvänds.

Men frågan är om jag inte nått min gräns här? Att ge mig på att byta dragkedja på en ryggsäck jag redan lagat en gång?

Fast det förståss, ytterfacket är ju fortfarande helt med ok dragkedja.
Kanske kan hitta på något med det...

Kommentarer
Postat av: Fale Artut

Japp,det finns spännen på remmarna som man kan vara på i alla fall! Annars kan de ju faktiskt bli lite trötta av allt kånkande! Ha de i våren!

2012-04-27 @ 14:59:20
URL: http://faleartut.blogspot.comf
Postat av: med nål och tråd

Av den lilla bilden att döma så ser ju ryggsäcken rätt fräsch ut fortfarande, så jag skulle satsa på att laga. Men visst, det är inte helt enkelt att sätta i ny dragkedja i en ryggsäck på ett snyggt sätt.

2012-04-27 @ 15:38:19
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Iréne JB

Brottas också med en trasig ryggsäck, min Haglövs tight xs har trasigt blixtlås. Jag har nog bestämt mej för att strippa den på alla spännen och sedan kasta den. Orkar liksom inte byta blixtlås på den. Men än har jag inte gjort allt det där trots att den varit trasig i flera månader. Det tar liksom emot att slänga en ryggsäck.

2012-04-27 @ 19:20:07
URL: http://irenejb.blogspot.com
Postat av: solängel

Maila lite med Fjällräven, de brukar vara måna om att folk ska vara nöjda och berättar gärna vilken bra kvalitet deras grejor har. Kanske erbjuder de sig att byta dragkedjan? Den ser ju fräsch ut i övrigt menar jag, och sambons Kånken håller, trots mycket tunga böcker och flitig användning. Den ser mycket mer sliten ut än din.

2012-04-28 @ 10:32:39
URL: http://frihandat.blogspot.com
Postat av: Opellae

Sy om till kasse kanske? Eller en handväska?

Kånken-ryggsäckar är så söta tycker jag. Fick aldrig någon själv så därför ska jag köpa till mina barn. Helst på second-hand.

2012-04-28 @ 11:28:09
URL: http://opellae.blogspot.com
Postat av: metamorphosis

Jag tror tyvärr att den ser fräschare ut på bild än vad den är i verkligheten... Med över tio år på nacken är remmarna numer grå och inte svarta, jag har redan lagat hörnen där remmarna fäster i nederkant en gång, och det skulle nog behöva göras en vända till + att det börjar bli hål mitt under i botten också. Och jo, nån sån knapp på en av remmarna har visst lossnat också.



Har dock hittat dragkedja på metervara för inte många kronor alls, så kanske kan det vara värt att chansa och göra ett renoveringsförsök iaf!? :)

2012-04-28 @ 15:52:21
URL: http://metamorphosis.blogg.se/
Postat av: Hedvig

Varför är det alltid dragkedjorna som går sönder på Kånken, trots att resten av ryggsäcken är i helt ok skick! Suck...

2012-04-30 @ 11:25:45
URL: http://www.hedvighandarbetar.blogspot.com
Postat av: AnnaT

Ibland kan skomakaren laga väskor. Pratar med de och sedan skaffar en dragkedje i rätt storlek. Kånken har många år kvar tror jag.

2012-05-03 @ 10:50:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0