På stickorna: Pippitröja 1.1



Efter en tids velande blev det, efter kraftiga påtryckningar av storasystern som menade att jag faktiskt borde följa den idé jag hade från början, nya tag med Pippitröjan.
I mitt sökande efter inspiration till tröjan hittade jag många olika varianter på dessa Gotländska fiskartröjor och Pippitröjor. Slätstickade och ribbade. Breda ränder och smala. Vissa väldigt zick-zackiga, andra mer jämnbreda.

Själv fastnade jag efter lite teststickande och efter att ha repat upp första tröjförsöket för dessa rätt breda ränder med bara små "piggar". Tror att de kommer att göra sig bra på den här tröjan!

En fundering dock efter mönstersökandet - varför går så oändligt många mönster ut på att sticka både fram- och bakstyckena och ärmarna för sig för att sedan monteras ihop i efterhand? Är det bara tradition eller finns där någon vinst i allt detta monterande som jag missat? Är det kanske lättare att sticka eller blir passformen väldigt mycket bättre?

Själv satsar jag på att sticka fram- och bakstycket i ett och sedan plocka upp maskor för ärmarna och sticka även dessa på strumpstickor. Allt för att minimera monterandet. Återstår att se hur det fungerar....

Kommentarer
Postat av: Blenda

Det funkar alldeles utmärkt att sticka allt-i-ett, ju fler pippitröjor jag gjort, desto mer har jag försökt att sticka hela stycken. :-)

/Blenda

2012-02-15 @ 21:54:48
URL: http://www.blendasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Blenda

Det funkar alldeles utmärkt att sticka allt-i-ett, ju fler pippitröjor jag gjort, desto mer har jag försökt att sticka hela stycken. :-)

/Blenda

2012-02-15 @ 21:55:24
URL: http://www.blendasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: TokTova

Jag tror också på att sticka allt i ett men jag har aldrig provat själv ännu. Det är inte så svårt va?

Det där kommer bli en jättefin tröja!!

2012-02-15 @ 22:04:26
URL: http://toktova.blogspot.com
Postat av: Tyg och otyg

Det fattar inte jag heller. Sy ihop är ju det tråkigaste som finns och dessutom är det ju mycket lättare att få till snygg slätstickning om man stickar runt runt.

En grej bara, om du tänker dig att sticka ärmarna uppifrån och ner; tänk på att maskorna kommer att vara "upp och ner" i mönstret (svårt att förklara, men du kanske fattar hur jag menar). Det kommer troligen knappt att synas, men beroende på hur hård man är mot sig själv så är det en sån grej som man (läs: jag) potentiellt skulle kunna störa mig på. :)

2012-02-15 @ 22:10:15
URL: http://tygochotyg.blogspot.com
Postat av: solängel

Jag fattar inte heller varför det alltid ska stickas fram- och bakstycke för sig. Det blir ju så mycket lättare för axlarna att sticka på rundsticka också, jämfört med jumperstickor. Och apropå rundstickor - kör inte du magic loop?



Snyggt blir det med ränderna i alla fall!

2012-02-16 @ 09:12:09
URL: http://frihandat.blogspot.com
Postat av: linda

Sitter just nu med en sparkbyxa som jag kör på runstickor av samma anledning. Sjukt tråkigt att montera ju! :) Snyggt pippimönster!

2012-02-16 @ 22:21:49
URL: http://lindastickar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0