Stickat: en lite större regngbågsmössa

 

Lillskrotets nya mössa är färdigstickad och invigd!

Om den ser bekant ut så är det för att den är i princip exakt likadan som den jag stickade i höstas, bara lite större på både höjden och bredden!

(Den från i höstas blev nämligen lite liten ganska på en gång...)

 

Garn: Zauerball i färgen "Frische Fische"

Stickor: 2½mm

Mönster: 147maskor till ett huvud på 52cm, runtruntrunt tills mössan når upp till huvudets topp (typ) fördela maskorna 11x7, antingen på olika strumpstickor eller med markörer emellan och minska sedan i början på varje sticka/efter varje markör (jag körde med att lyfta en maska, sticka en och sedan lyfta över den lyfta maskan) De första tre minskningarna gjorde jag på vartannant varv, sen minskade jag på varje varv och avslutade med en liten i-cord när det var sissådär sju-åtta maskor kvar!

 

 

...var den där våren har tagit vägen har jag ingen aning om.

Här har det vräkt ned snö idag så här är den då inte!


Kommentarer
Postat av: irenejb

Jättefin! Jag gillar ju också regnbågar.

2013-04-06 @ 17:42:54
URL: http://irenejb.blogspot.se
Postat av: irenejb

PS Det ska bli kul att se när ni kommit igång med målandet :)

2013-04-06 @ 17:43:44
URL: http://irenejb.blogspot.se
Postat av: Fale Artut

Så vårlikt har det verkligen inte varit! Fin mössa! Det lär bli riktigt bråda tider när våren väl kommer......

2013-04-06 @ 19:42:48
URL: http://faleartut.blogspot.com
Postat av: Birgitta

Fin mössa! Ja, det verkar behövas mössor ett tag till...

2013-04-07 @ 09:28:02
URL: http://birgittas-sida.blogspot.se/
Postat av: med nål och tråd

Bra med färglad fin vårmössa när snön gör återbesök. Du ska inte tro det blir sommar om inte nån sätter fart. Ju! Om det är till någon tröst så snöar det i Stockholm nu också.

2013-04-07 @ 10:11:29
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Lulo

Vilken fin mössa! Hur mycket garn gick åt till den? Visst borde ett nystan räcka till en mössa i storleken du anger plus 2 lite större? Eller har jag räknat fel då?

Svar: Har tyvärrr ingen våg som funkar just nu så exakt garnmängd vet jag inte (kan dock självklart uppdatera inlägget om/när jag haft möjlighet att väga den!)
Ett nystan har, när jag stickat så tätt som jag har stickat nu, iaf räckt till denna mössa o den ngt mindre i höstas, och det som finns kvar av garnet bör räcka till en pyttebäbismössa om man skulle vilja det. För att få ut två större + denna behöver man nog sticka ganska så mkt glesare.
Metamorphosis

2013-04-07 @ 21:39:20
Postat av: Blenda

Vilken glad-mössa! Perfekt nu när våren kommer, för JO, den kommer framåt helgen hörde jag just på nyheterna! :-)

Ha det gott/Blenda

2013-04-09 @ 21:45:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0