Tvåändsstickning - min nya bekantskap!

 
Jag har varit och ullnördat mig i helgen!
Tänk, en temadag bara om ULL!
 
Där fanns får som klipptes, vars ull man sen fick prova att karda och spinna. Där fanns fina, lokalproducerade garner att klämma på (och så klart köpa) om man ville och det gick att prova på såväl tovning, nåltovning och, vilket var vad jag fastnade för - tvåändsstickning!
 
SÅ roligt att testa något nytt!
 
Där fanns färdiga små muddstickningar uppladga, redo att provsticka från - och efter att ha stickat tio varv på en och samma så valde jag att göra ett undantag i från beslutet att inte köpa något garn och faktiskt köpa loss den lilla stickningen för att få med ett litet "facit" hem för hur det ska se ut.
 
Nu har jag, tack vare kursledaren Lena, fått i alla fall ett litet hum om både räta varv och krokvarv. Hon visade även på små användbara tips och trix, så som hur man skiljer z-tvinnat från s-tvinnat, hon man kan nysta två färger i samma nystan, och hur man kan säkra nystanet med en nål eller sticka när man ska snurra ut garnet (för snurrat blir det!)
 
Jag har varit lite avvaktanda för tvåändsstickning då det känts som det finns så många måsten och icken kring det, så det var skönt att få ta del av Lenas avslappnade inställning där hon menade på att ja, även om z-tvinnat är att föredra så funkar det rätt ok att sticka med s-tvinnat, och att man inte vet om något funkar eller ej förrän man har testat! Den attityden gillar jag!
 
Vad det ska bli av min teststickning får vi se... två lika muddar tror jag inte att jag ska försöka mig på. Det får nog vänta till nästa försök. Men kanske att det kan bli en börs eller ett mobilfodral?

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Det är dags att du tar ett snack med min mamma ser jag :)

Svar: Ja, jag börjar känna det jag med! :)
Metamorphosis

2013-11-12 @ 10:05:49
URL: http://www.homeriver.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0