Vår omgivning och hur den påverkar oss


”Skilsmässosängen”
 

Jag tycker att det är lite intressant att läsa olika Feng Shui böcker och bloggar. Vissa delar ställer jag mig frågande till, så som vikten av olika typer av kristaller på specifika platser och särskilda klockor för att rena enerergier (och sånna påfund som att gömma skivstångsvikter under soffan för att förstärka metall-elementet i vardagsrummet, men det låter ju mest som någon som fått hela teorin om bakfoten? Eller?) men väldigt mycket upplever jag är applicerbart generellt, även inom andra förklaringsmodeller, och även om du inte känner att det är riktigt din grej att ha rökelse och kristaller hemma.

 

För oavsett om vi talar i termer av feng shui, miljöpsykologi eller vanligt bondförnuft så säger de detsamma – vår omgivning påverkar oss! På samma sätt som vi påverkar vår omgivning så blir vi påverkade av vår omgivning. På gott och på ont.

 

Ibland är vi fullt medvetna om det. Som när vi kliver in i ett rum där vi direkt ger oss lugna, eller för all del, ett rejält stresspåslag.  Vi väljer att servera maten ur den där fina skålen fast än det bara är en vanlig tisdag bara för att vi vet att vi då upplever att maten smakar så mycket godare.

 

Lika ofta är vi kanske medvetna om att vi gör på ett visst sätt, men vi har aldrig reflekterat varför vi gör och känner inget behov av att fundera på det heller. Vi bara fortsätter att sätta oss på samma stol i matsalen, ta samma väg över torget.

 

Och sen kommer vi till de tillfällen där vi blir påverkade utan att riktigt vara medvetna om det. Ibland är det ju jättehärligt. När vi, utan att riktigt veta varför, känner oss lugnade, inspirerade eller vad det nu kan vara, bara av att stiga in i ett rum. Samtidigt blir vi lika ofta negativt påverkade, ibland utan att vi är riktigt medvetna om det. Placeringen av vårt skrivbord på jobbet (troligtvis styrd av någon annan eller av praktiska orsaker) gör kanske att du känner dig blottad och utsatt, vilket gör det svårt för dig slappna av och släppa loss din kreativitet, vilket gör att du känner att du inte bara känner ett obehag när du är på jobbet utan även känner att  du misslyckas med dina arbetsuppgifter? Eller alla de där högarna med papper och kläder som har samlats där hemma? Där du kanske inte är medveten om den där extra tankemödan som krävs för att hitta det där plagget du letar efter, och där du inte lägger märke till hur du varje gång du ska ta eller lägga tillbaka något i den där pappershögen behöver koncentrera dig på att parera för att den inte ska rasa. Du tänker att du har vant dig vid det, att det inte påverkar dig, det har ju varit så där så länge, men lik väl tar det energi från dig.

 

Jag upplevde en sån aha-upplevelse om hur min omgivning påverkade mitt mående när vi var på sportlovsresa.  Jag, pappan och lillskrotet delade, precis som vi allt som oftast gör hemma, en dubbelsäng, men lik väl så kände jag mig SÅ ensam! Det kändes verkligen helt bakvänt. Vi som under den veckan umgicks mer och närmare än vad vi gör hemmavid, både med varandra inom vår familj och med våra nära vänner – och likväl kände jag mig ensam? Sen, efter några nätter slog det mig. Den hyrda sängen var visserligen en dubbelsäng, men dubbel i den bemärkelsen att den bestod av två separata sängar, med två separata madrasser och två separata bäddmadrasser, som dessutom gled isär från varandra under nätterna. Vi låg där på var sin säng. Nära varandra visserligen, men med en tydlig gräns mellan oss. Jämfört med vår egen säng hemma, där vi har en ”hel” dubbelsäng med en enda stor madrass där man kan ligga lite huller om buller, som man känner för. En säng utan sprickor som separerar dem som sover i den.

 

Jag tror inte att jag egentligen sov så mycket bättre när jag kommit på vad som störde min sömn där i ”skilsmässosängen” men när jag kommit på vad som låg till grund för den där känslan av ensamhet  kunde jag kompencera med lite extra kramar när jag vaknade istället. ♥

 

Trots att jag redan tidigare tänkt en hel del kring detta hur det vi har omkring oss påverkar vårt mående blev jag ändå överraskad över hur starkt påverkad jag blev bara av en säng. En säng som jag dessutom bara sov i under en vecka! Tänk då vilken påverkan våra egna hem, platsen där vi spenderar största delen av vår tid, har på oss!

 


Kommentarer
Postat av: Tina

Vilken fin text! Jag försöker för det mesta göra det trivsamt omkring mig även om jag är själv hemma. Dukar fint, tänder stearinljus, inga stora klädhögar i blickfånget (fast dom finns allt)... sånt som sänker pulsen och skapar ro. Det är värt den lilla extra tid det tar. Må-bra-känsla är viktigt!

2014-04-24 @ 12:28:23
URL: http://tootitosh.blogspot.se/
Postat av: Ellinor

Haha, ja de där sängarna är inte roliga!! Jag har tänkt flera år att jag i varje fall ska ta med buntband och sätta ihop sängarna så att de inte glider isär. Men vi valde mysvarianten istället - dottern i ena sängen, och jag och mannen i en tillsammans nästan för nära :)

Ja, visst påverkar omgivningen mycket. Jag letar och letar efter en bra variant hur jag ska förvara mina kläder. Kan låta som en bagatell, men det stör mig verkligen och tar energi. Testar nya varianter, men ingen är riktigt bra. Jag vill ha allt samlat i samma rum, ordnat och överskådligt. Och absolut inte under sängen... Nåja, jag har en ny idé som jag snart ska testa, och vem vet, det kanske är den som löser problemet!

2014-04-24 @ 19:43:37
URL: http://www.homeriver.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0