Sticka: En gul sjal (eller om det är en drake?)





Själv tänkte jag mig att det var en solstråle-inspirerad sjal jag stickat, men Lillskrotet hävdar bestämt och med eftertryck att det är en drake (ja, ni ser väl draksvansen och alla vassa tänder?) men ja, jag lämnar det hela öppet till betraktaren att avgöra helt enkelt!
 
Härligt gul blev den då i alla fall, stickad i ett växtfärgat garn jag köpte på marknad där innan jul! Min tanke var att det vore rolig att köpa något växtfärgat av något som jag själv inte skulle komma mig för att färga, och så fastnade jag för ett som var färgat med lökskal, som är ungefär det enda jag testat att färgat med ännu... Nåja, färgen på detta är verkligen fantastiskt, strålande, mustigt gul! Snyggare än jag själv någonsin fått till lökfärgen!
 
Garn: Tvåtrådigt ullgarn, 300m/100g, lite drygt ett hekto.
Stickor: 5½mm
Övrigt: Ett gäng bärnstensgula glaspärlor
 
Mönstret är lite freestylat, ihopkomponerat från olika instruktioner, där jag startat med, ja 20 maskor kanske? Och något varv slätstickning. Har sedan ökat i början och slutet på varje varv för att få till halvcirkel formen - och sen då en enkelt spetskant med pärlor, likt den jag stickat på storasyster och lillebrors sjalar.
 
Drake eller sjal? Vilket som så är jag väldigt nöjd med den! :)
 
 
 
edit 140211: På ravelry har den nu faktiskt fått namnet "The Yellow dragon shawl" Lite coolare faktiskt än en "solsjal"...
 
 

Kommentarer
Postat av: Blenda

Så himla fin! Älskar både färgen och formen! Vilket lyckat projekt!

Ha det gott!

2014-02-09 @ 21:04:24
URL: http://blendasbetraktelser.blogspot.se
Postat av: My

Att det är drakvingar ser ju vem som helst! 😊

2014-02-10 @ 17:50:51
Postat av: Fiff

Snygg!

2014-02-11 @ 22:40:03
URL: http://fiffelochtrad.blogspot.com/
Postat av: Pelle B.

Batman sjal tycker jag! Drakar finns väl inte, men Batman!

2014-02-14 @ 23:44:49
Postat av: Tina

Den är så fin! Underbar färg!

2014-02-15 @ 09:51:03
URL: http://tootitosh.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0