Stickat: King in the north


En tur i tvättmaskinen gör susen för mössor som är lite stora!
 
Det är inte ofta jag stickar helt efter mönster. Oftast är det roligare att freestyla ihop lite på egen hand. Men så ibland kommer det mönster jag känner att jag bara måste få sticka! Och denna mössa är just ett sånt mönster!
 
Jag tycker att den är så snygg och effektfull i sin enkelhet och det är något i modellen som ger mig sköna vikinga/fantasy/sago-associationer!
(även om jag pga. färgen på just denna mössa känner mig mer som en liten gårdstomte än en modig vikingakrigare...)
 
Mönster: "King in the North" av Kamilla Svanlund
Stickor: 3,5mm
Garn: Sandnes garns Mor Aase ullgarn
 
Min stickfasthet var dock inte helt perfekt (24-25 istället för 26maskor per 10 cm i dubbel mosstickning) och det i kombination med att jag stickade den största storleken gjorde att ja, mössan blev STOR helt enkelt! Efter en kort tur i tvättmaskinen som gjorde att den tovade ihop sig lite känns storleken mycket mer lagom! (Hurra för att sticka i ullgarn som går att tova säger jag! Försök göra om det med ett billigt acrylgarn... )
 
(Vill du titta på min mössa på Ravely hittar du den HÄR)
 
 
Före turen i tvättmaskinen... fin och röd men lite stor!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Snygg!
Den ger verkligen sagoväsen/fantasyassociationer!

Grymt att sticka efter mönster också ;)

Formen liknar Randedop lite :)

2014-02-17 @ 07:33:27
Postat av: Ellinor Landmark

Raindrop menar jag (telefonen rättstavar)

2014-02-17 @ 07:34:50
Postat av: med nål och tråd

Jättefin!!
ps. Länken till mönstret funkar inte

Svar: Tack! Och bra att du meddelade! Ska kolla om jag kan ändra länkningen! :)
Metamorphosis

2014-02-21 @ 09:16:50
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Eva

Superfin!

2014-02-28 @ 20:47:55
URL: http://slowfamiljen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0