Veckans vego-tips!

 
I brist på stickat (mycket på gång, lite färdigt...) bjussar jag på lite mat-tips! Mat-tips som jag i sin tur fått av kollegor (alltså kollegor måste ju vara halva grejen med att jobba!? På samma sätt som klass-/kurskamrater är halva grejen med att studera!)
 
Detta är bägge recept jag kan rekommendera, och även rekommendera att kombinera även om den picklade rödlöken ursprungligen gjordes som tillbehör till hamburgare. Och jag kan också tänka mig att dessa ärtbiffar mycket väl kan platsa som vego-burgare om man vill det!
 
Ärtbiffar av okokta ärtor 4 portioner (från Ica)
  • 250 g torkade gula ärter
  • 1/2 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 msk finhackad persilja
  • 1/2 msk bakpulver
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk svartpeppar
  • rapsolja till stekning
  1. Blötlägg ärterna minst 12 timmar. Häll av vattnet.
  2. Skala, dela och hacka lök och vitlök. 
  3. Mixa ärter, lök, vitlök, persilja, bakpulver, salt och peppar i en matberedare. 
  4. Forma smeten till 4-6 biffar (för 4 portioner).
  5. Stek biffarna i rikligt med olja i en het stekpanna tills de är gyllenbruna, 3-4 minuter per sida.
 
 
Picklad rödlök (från Arla)
  • 1 dl ättiksprit 12%
  • 2 dl strösocker
  • 3 dl vatten
  • 2 rödlökar

Koka upp ättika, socker och vatten, låt svalna något. Skala och skiva löken tunt och lägg i en glasburk. Häll på den ljumna lagen och låt stå tills den kallnat. Löken är sedan klar att serveras men håller ytterligare 1-2 veckor i kyl.

 

Smaklig måltid!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0