Stickat: en hel råkostsallad!

 
Jag vet inte riktigt var idén föddes, men så snart jag satte igång kändes det med ens helt självklart att det var just grönsaker jag skulle sticka som doppresent till mina vänners fantastiska lilla unge!
 
Ett fantastiskt roligt projekt har det varit.
Som att måla eller skulptera, fast med stickor och garn då...
 
Morötter har jag stickat förr, men de övriga var nya för mig. Palsternackan, purjolöken, den vanliga löken, rödbetorna, ärtskidorna och den lilla rädisan... Vissa är stickade från roten och uppåt, andra från blasten och nedåt - allt utifrån vad som passade bäst utifrån deras form. På samma sätt har jag valt olika tekniker för blasten beroende på vilket uttryck jag sökt, från enklar flätor med spretiga toffsar på toppen till stickad i-cord snoddar och stora virkade blad.
 
Grönsakerna är alla stickade på 2,5mm strumpstickor och ev. virkade delar är virkade med viknål nr.2. Garnerna är olika bomulls-, lin- och cottolingarner som jag kombinerat för att få tillräcklig täthet i stickningen (vill ju inte att vadden skall kika ut mellan maskorna!) och rätt (nåja) färg till de olika grönsakerna (brunt bomullsgarn och cerise cottolin blev en riktigt fin rödbetsfärg, eller hur?!) Grönsakerna är sedan stoppat med syntetvadd för att vara lätta att tvätta vid behov.
 
Jag har inte följt något särksilt mönster till just mina grönsaker, även om jag vet att det finns många fina häften och mönster. Däremot har bildsökningar på "knitted vegetables" varit en ovärdelig inspirationskälla!
 
Tja, vad ska jag säga? Smaklig måltid och sticka lugnt?!

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: lotta

Fantastiskt kreativt!

2015-06-09 @ 21:39:03
Postat av: med nål och tråd

Så himla himla fina, lyllo bebisen som får dem i present

Svar: Bäbisen har sett väldigt nöjd ut med sina grönsaker - även om hen kanske inte riktigt förstår vad de ska föreställa? ;)
Metamorphosis

2015-06-09 @ 22:58:38
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Helena

Oj oj oj, helt tokigt fina grejer!!!

Svar: Tack! :)
Metamorphosis

2015-06-10 @ 14:58:14
Postat av: solängel

Men alldeles underbara! Så himla fint, lyckliga kompisar du har!

Svar: ...och de är kompisar som är väl värda hemstickade presenter dessutom, vilket ju alla inte är.❤
Metamorphosis

2015-06-11 @ 12:43:08
URL: http://frihandat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0