#hønsestrik

Jag kände att jag behövde öva mig i mönsterstickning och vad ger väl tillfälle till övning i såväl att skapa som att sticka olika mönster och att kombinera färger än just Hønsestrik?! 

Färg, färg, färg! 


Att få färdigt ärmarna gick fortare än förväntat faktiskt! Fördelen med Hønsestrik är ju att du lätt kommer in i "bara en mönsterrad till!?!" känslan... 😉 

...Men sen tog det stopp!

Att börja med kroppen krävde nämligen tankeverksamhet igen... Lägga upp massor av maskor, räkna, komma ihåg att sticka knapphål, sätta över maskor till framtida knappslå, lägga upp klippmaskor, räkna på hur jag ska tänka kring mönsterdiagram nu... Osv!

Bevisligen så behövdes en långhelg för att jag skulle orka ta mig för detta, men nu är jag igång igen med den roliga delen - själva mönsterstickandet!


Kommentarer
Postat av: Ewa Svensson

Man blir verkligen glad av att se dina hönsestrikk-ärmar. Om jag skulle vilja testa själv - följer du tips och vägledning i någon bok eller från någon sida på nätet som du kan tipsa om?

Svar: Roligt att de kan glädja! :)
Jag har utgått ifrån ett mönster på en mönsterstickad kofta passande för det garn jag stickar i för att få stöd med maskantalet, ihoptagningen kring oket osv - men då valt att hitta på egna mönsterbårder! :)

Har tyvärr inget boktips, men inspiration finns det gott om på nätet!
Metamorphosis

2017-04-30 @ 10:27:40
URL: http://tygochgarn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0