Stickat: En rosa Riddari


Äntligen var det min tur att få en tröja i Lettlopi!

Och ja, jag förstår verkligen varför barnet som fått Lettlopi-tröjor i födelsedagspresent och julklapp i princip bor i sina - för oj, vilka mysiga tröjor det blir! 
Varma men samtidigt lätta och luftiga! 

Mönster: Riddari (finns att hämta hem via Järbogarns hemsida) 
Garn: Lettlopi (350g av bottenfärgen, 100g cerise, 75g vinrött och 50g ljusrosa + en snutt orange i storlek S/M) 
Stickor: 4mm och 5mm

Gjorde en total miss när jag skulle sticka ihop ärmarna och kroppen och sticka oket - nämligen att jag helt missade att maska av för ärmhålan på kroppen. (Jag märkte ju att jag satt med tio maskor för mycket på oket men tänkte att bara tagit fel på storlek eller så...)

Nåväl, detta upptäcktes när hela tröjan var färdigstickad och jag inte hade någon lust alls att repa upp HELA oket pga det - men med lite kreativt improviserande så fick jag skaplig fason på det hela! 

Så här i efterhand så var det faktiskt inte heller så tokigt att oket blev stickat i en storlek större än tänkt då det gav en bättre passform i förhållande till min kroppsbyggnad och det faktum att jag stickar mönsterstickningen aningens hårdare än det enfärgade! 

Jag tänker också att hantverksskicklighet handlar lika mycket om att kunna kompensera för missar och improvisera som det regelrätta handlaget och hantverket. 









Kommentarer
Postat av: Ewa Svensson

Vilka vackra färgkombinationer! Jag har själv ingen tröja i Lettlopi, men stickade en Afmaeli i det garnet till min far och ja, han har faktiskt också nästan bott i sin tröja.
Jag gillar dina tankar kring hantverksskicklighet. Visst ligger det lika mycket hantverkskunnande i att kunna fixa till sådant som inte blev som det var tänkt från början, som att "få till det från början".

2018-02-27 @ 22:13:12
URL: http://tygochgarn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0